Ingen LO-streik

De LO-ansatte kan brette sammen streikevestene. Etter å ha meklet over to timer på overtid ble HK og arbeidsgiverne enige om innholdet i en ny tariffavtale.
09.11.2010
16.12.2013 14:33

eva.ler.nilsen@lomedia.no

I 02-tiden tirsdag morgen kunne partene undertegne protokollen fra riksmekler Kari Gjesteby. Selv om de ikke er jublende glade over innholdet, mener HKs forhandlingsutvalg å ha kommet styrket ut av meklingsrunden. - Vi fikk mer ut av dette enn vi fikk gjennom forhandlingene med AAF, konkluderer leder av HK-klubben i LO, Odd-Erik Kokkin.

Han og forhandlingsleder Karin Solum er tilfreds med blant annet 10.000 kroner i økt lønn og større innflytelse over lønnsinnplassering av de ansatte. - Det var så langt vi kom i denne runden uten å måtte gå til streik. Det var noe vi ville unngå, sier hun.

Nødvendig ekstrarunde

Bakgrunnen for nattens langvarige mekling, var bruddet i forhandlingene i slutten av september. Handel og Kontor var ikke fornøyd med tilbudet fra motparten Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF). Da bruddet var et faktum, hersket det amper stemning i HK-leiren. De beskrev motparten som både nedlatende og arrogant.

Odd-Erik Kokkin mener turen innom riksmeklingsmannens kontor snudde stemningen og ga resultater. - Forhandlingene med AAF ga oss ikke stort, det var derfor nødvendig med mekling. I denne runden er det selvfølgelig et spørsmål om både å ta og gi. Ut fra hva vi gikk inn i mekling med, vil jeg si at jeg er fornøyd med det vi kom ut med, sier han til HK-Nytt.

Penger i kassa

Både Kokkin og Solum trekker fram 10.000 kroner i lønnstillegg til alle fra 1. august som en av seirene. I tillegg mener de at et viktig prinsipp om medbestemmelse i lønninnplassering er satt i denne meklingsprotokollen. - Vi er kvitt et avsnitt i bestemmelsen om stillingsutvalgets mandat, som tidligere begrenset klubbens medbestemmelse, forklarer Solum.

Nå har de ordinær behandling av alle stillinger innenfor lønnsgruppene 1-9. Ifølge Solum og Kokkin ligger de aller fleste stillingene i AAF-bedriftene i disse lønnsgruppene. - Å få dette på plass var et utrolig viktig prinsipp for oss. I tillegg må jeg si at forslaget til lønnsøkning absolutt er spiselig for oss. Innretningen med at det er likt for alle, er viktig, supplerer Odd-Erik Kokkin.

Forhandlingsutvalget hadde en utfordring med at overhenget innenfor dette tariffområdet var stort, hele 2,54 prosent. Utgangspunktet var en ramme på 3,3 prosent, men de endte over den – på rundt 4 prosent.

Hovedkravet ikke innfridd

Det som ble betegnet som HK-delegasjonens hovedkrav, både i forhandlingene og i meklingen, ble ikke innfridd. Kravet gjaldt å få opprettet en såkalt nøytral oppmann i nemndsbehandling ved en eventuell uenighet om lønninnplassering. I dag er det slik at arbeidsgivers siste tilbud er det som gjelder dersom partene ikke enes. Og slik vil det fortsatt være.

- Det var helt umulig å få dette til. Vi hadde med kravet helt til 11. time og sto på det vi kunne. Men ut fra en helhetsvurdering, lot vi kravet gå. Vi ønsket ikke å bidra til brudd i meklingen, sier Karin Solum.

Odd-Erik Kokkin mener også at det ikke var mulig å få til dette i denne runden, men han lover å komme tilbake til det ved neste anledning.

Flere goder

Bedre overtidsbestemmelser, forsterket rett til permisjon med lønn ved helsebehandling, en ekstra time fri til konferansetimer på skole og aktivitetsskole er noen av de andre resultatene etter meklingen. Partene er også enige om å gjøre en hel del arbeid i tariffperioden. Partssammensatte utvalg skal se på avtalens struktur og muligheten til å forenkle den, de skal se på lærlingbestemmelser og avlønning av dem som har ansvaret for lærlinger, samt vurdere endringer for innsyn i lønn.

- Dette er viktig arbeid for oss, og jeg forventer at vi får til noe også her, sier Solum.

Klubbleder Kokkin mener det vil være rom for å ta opp igjen hovedkravet om nemndsbehandling i utvalgsarbeidet. - Det vil vi absolutt vurdere, sier han til HK-Nytt.

Medlemmene bestemmer

Det var lenge uvisst om de ansatte i LO, forbundene, politiske partier og i mange av arbeiderbevegelsens organisasjoner måtte belage seg på å bli historiske ved å streike for kravene sine. HK hadde mobilisert stort og tatt ut 982 medlemmer i streik dersom meklingen ikke første fram. De kan pakke sammen streikevestene i denne omgangen. Det gjenstår imidlertid å se om de er fornøyd med jobben som er gjort i forhandlingsutvalget. Uravstemningsfristen er satt til 2. desember.

- Det er et enstemmig forhandlingsutvalg som står bak meklingsforslaget, og vi anbefaler selvfølgelig medlemmene å stemme ja til dette. Men først får de vurdere om det er godt nok, understreker Karin Solum.

- Alt ble som sagt ikke innfridd, men jeg mener bestemt at vi kom styrket ut av denne meklingrunden. Nå får medlemmene bedømme om vi har gjort en god nok jobb, sier Kokkin.

09.11.2010
16.12.2013 14:33