Ingen LO-streik

15.000 kroner mer i årslønn og styrket rett til heltid. Det er enighet om ny tariffavtale i arbeiderbevegelsen, og dermed blir det ingen streik blant de LO-ansatte.
14.11.2012
16.12.2013 20:54

eva.ler.nilsen@lomedia.no

- Rimelig fornøyd er ordene forhandlingsleder Karin Solum bruker etter at hun på vegne av et enstemmig forhandlingsutvalg undertegnet protokollen på riksmeklerens kontor et par timer på overtid natt til onsdag.

Handel og Kontor brøt i oktober forhandlingene med Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening etter tre dager. Dårlig framdrift, og stor uenighet om både avtalebestemmelser og økonomi gjorde at forbundet ønsket hjelp fra riksmekleren for å komme i havn.

Lønnshopp

Etter to lange dager foreligger et forslag til ny avtale, som nå skal ut på uravstemning. I korte trekk er resultatet av meklingen dette:

– 15.000 kroner i lønnstillegg til og med lønnstrin 52.

– Fra og med lønnstrinn 53 økes lønna med 3,5 prosent.

– Pålagt reisetid lørdag og søndager skal kompenseres med 50 prosent tillegg

– Mer presise regler om overtidsbetaling på bevegelige helligdager

– Styrking av retten til hel stilling

– Bestemmelser om innleie

Se hele forslaget til innhold i ny landsoverenskomst på HKs nettsider

- Lønnstillegget er bra, vi lever med dette, sier Solum til HK-Nytt.

Medlemmene avgjør

Et enstemmig forhandlingsutvalg stiller seg bak meklingsforslaget, og dermed blir det ingen historisk streik i arbeiderbevegelsen. Det var nemlig varslet streik for flere hundre ansatte i LO, Fellerforbundet, Fagforbundet, SV og Arbeiderpartiet dersom meklingen strandet.

Men det er ikke over før medlemmene har sagt sitt. Fristen for å stemme ja eller nei til den avtalen som nå ligger på bordet, er 12. desember.

14.11.2012
16.12.2013 20:54