HK: Ulovlig telling

Mer enn halvparten av HK-medlemmene i varehandelen deltar på varetelling utenom vanlig arbeidstid. Bare fire av ti gjør det helt frivillig.
07.06.2012
16.12.2013 19:28

Handel og Kontor har gjennomført en spørreundersøkelse blant medlemmer og tillitsvalgte i varehandelen. Den viser at bare litt over halvparten teller varer i arbeidstiden, mens den andre halvparten teller varer på søndager og helligdager (47 prosent) eller på hverdager mellom klokka 21 og 06 (3 prosent). Mer enn 1.600 HK-medlemmer har deltatt i den nettbaserte undersøkelsen.

Overtid ulovlig

Men varetelling skal ikke foregå utenom vanlig arbeidstid, hevder Handel og Kontor.

– Arbeidsgiverne har ikke lov til å pålegge overtidsarbeid for denne typen arbeid. Varetelling er ikke noe som plutselig skjer eller oppstår. Varetelling skal foregå i arbeidstida, sier Eirine Saaler Nabben, regionssekretær i HKs region Indre Østland.

Hun mener butikkene skal stenge den tida det tar å telle varer. Det var vanlig tidligere. Undersøkelsen viser at bare tre prosent av varetellingen gjøres av innleid arbeidskraft eller dugnadsarbeid.

Ikke frivillig

For at varetelling skal kunne foregå på lovlig vis utenfor arbeidstida, må det være frivillig, forklarer Nabben. Men det er det langt i fra for alle, viser HKs undersøkelse. 41 prosent av de de som har deltatt i undersøkelsen svarer at de må møte til varetelling. 40 prosent oppgir at arbeid med varetelling er helt frivillig. Ytterligere 14 prosent oppgir at det er frivillig, men at de er redde for at de vil oppleve sanksjoner fra sjefen om de ikke møter. 3 prosent sier varetelling er frivillig, men at de må om ingen andre kommer.

Røde dager

Det siste året har Nabben anmeldt bedrifter i varehandelen for å bedrive varetelling på helligdagene 1. nyttårsdag og 1. mai. Spørreundersøkelsen viser at 30 prosent av de spurte sist var med på varetelling 1. januar, mens 8 prosent deltok 1. mai. 58 prosent talte sist varer på en vanlig søndag.

– Tallene bekrefter mistanken om at mange teller varer når de skulle ha hatt fri. Arbeid på 1. og 17. mai er brudd på loven. Da holder det ikke at arbeidet er frivillig. Og vi ser jo at mange ikke opplever dette som frivillig heller. Det overrasker meg ikke, sier Eirine Nabben.

Håper på endring

Nå vil regionssekretæren at ulovlig varetelling skal tas tak i.

– Ingen gjør noe med dette, verken politiet eller Arbeidstilsynet. Det må det bli en endring på, håper Nabben.

Så langt har politiet henlagt alle anmeldelsene HK har levert inn.

07.06.2012
16.12.2013 19:28