HK krever garantilønn

I dag møttes HK og NHO til forhandlinger om tariffavtalene for industrifunksjonærer og ansatte i mediebedriftene. Hovedkravet fra HK er å få innført en lønnsutviklingsgaranti.
19.04.2010
16.12.2013 13:04

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Forhandlingsleder Sture Arntzen tror forhandlingene med NHO kan bli vanskeligere enn de som akkurat er avsluttet med arbeidsgiverforeningene innenfor handelen.

– Vi har lønnsutviklingsgarantier i tariffavtalene med HSH og Samfo. Vi har ikke tilsvarende med NHO og det er det vi nå skal forhandle om. Vi er nødt til å få til en slik ordning. Det er et være eller ikke være for standardoverenskomsten. Begge parter bør være opptatt av å finne en løsning, sier Arntzen til HK-Nytt.

Lavlønn

Sture Arntzen ser på et slikt garantisystem som en måte å få bukt med lavlønnsproblematikken på. HKs standardoverenskomst med NHO gjelder i en rekke bedrifter i industri- og transportbransjen. HK-medlemmene jobber i mange ulike stillingskategorier. Det har de siste årene ikke blitt gitt lavlønnstillegg til denne gruppa. Grunnen til det er at de som er omfattet av standardoverenskomsten i gjennomsnitt tjener ”for godt”. Dermed har en rekke enkeltmedlemmer som ligger under gjennomsnittet ikke blitt tilgodesett med ekstra lavlønnskroner.

– De har blitt hengende etter i årevis. Vi kan ikke lenger akseptere at de lavest lønte skal slite. Selv om noen bransjer sliter, må de lavest lønte få en anstendig lønn, sier Arntzen.

HK krever også en lønnsutviklingsgaranti i medieoverenskomsten.

Altfor mange

– Spesielt de av medlemmene som ligger på eller i nærheten av satsene har lønnsutviklingen vært dårlig. Det skyldes at vi har hatt for mange samordnede oppgjør, hvor lavlønnsmodellene ikke har gitt våre medlemmer tillegg. Satsene har sakket akterut. Det må vi rette opp, fortrinnsvis gjennom en slik lønnutviklingsgaranti, sier Arntzen.

Han forteller at frustrasjonen er stor blant de som går på satsene i standardoverenskomsten. – Det gjelder altfor mange – spesielt i callsentre og nummeropplysningstjenester, fastslår han.

Til mekling?

Handel og Kontor har en rekke andre krav til de to overenskomstene. Ett av kravene til standardoverenskomsten er å få tariffestet nybakte fedres rett til to ukers lønnet permisjon i forbindelse med fødsel og adopsjon. Denne rettigheten er for lengst innbakt i tariffavtalene i handelen, samt i medieoverenskomsten og luftfartsoverenskomsten med NHO.

Forhandlingene om ny standardoverenskomst og medieoverenskomst varer til og med onsdag. Forhandlingsutvalget håper å kunne underskrive protokollene på onsdag. Om forhandlingene strander, går de til mekling. Er det også resultatløst, kan det bli streik: – Vi utelukker aldri streik, men har ambisjoner om å få til et forhandlingsresultat medlemmene vil gi tilslutning til, sier Sture Arntzen.

På onsdag skal HK forhandle bensinoverenskomsten de har med NHO. Luftfartsoverenskomsten mellom HK og NHO skal forhandles fra 3. mai. Forhandlinger om butikkoverenskomsten er berammet til 6. og 7. mai.

19.04.2010
16.12.2013 13:04