HK enig med Tine

I natt ble Handel og Kontor enige med Landbrukets arbeidsgiverforening om en ny tariffavtale for de ansatte i Tine.
27.05.2010
16.12.2013 13:23

Om lag 150 ansatte i Tine og Diplom-Is er omfattet av landsoverenskomsten for meieri-industrien. I natt forhandlet HK og Landbrukets arbeidsgiverforening fram en ny avtale.

De ansatte i lønnsgruppe 1, 2 og 3 får et generelt tillegg på 4,30 kroner. Det samme tillegget blir lagt på minstelønnssatsene. De som har mer enn 25 års ansiennitet får ytterligere 2 kroner mer i timen.

Ansatte i lønnsgruppe 4 får en lønnsøkning på 3,2 prosent, det samme gjelder minstelønnssatsen for denne gruppa. Alle tillegg gis fra 1. juni.

– Vi er godt fornøyd med lønnsøkningen. Vi har fått til det samme som andre grupper som forhandlet før oss, sier Tone Ljoså, faglig sekretær i HK og rådgiver under forhandlingene.

Dag før Kristi Himmelfart

Hun framholder også at partene fikk løst et vanskelig spørsmål om arbeidstiden dagen før Kristi Himmelfartsdag. HK og LA er enige om at arbeidstiden slutter klokka 14.00. De som starter arbeidsdagen før klokka 09.00., skal heller ikke ha mer enn fem timers arbeidsdag. Hvis noen jobber lenger enn dette skal de ha 100 prosent tillegg.

HK og LA har også avtalefestet at deltidsansatte skal ha fortrinnsrett til merarbeid på bedriften. Det gjelder også arbeid av midlertidig karakter.

– Vi hadde en bestemmelse om dette tidligere, men den nye teksten er en klar forbedring i avtalen, sier Ljoså.

Harmonisering

Partene skal sette ned et utvalg som skal forsøke å få til en harmonisering av lønna i Tine. I dag består selskapet av mange selvstendige avdelinger, men når Tine blir én bedrift, vil de forsøke å få til ett lønnssystem.

– Lønna i de ulike delene av landet varierer en del, og det skaper frustrasjon. Det er nødvendig å sørge for en lik og rettferdig avlønning, forteller Tone Ljoså.

Utvalget skal være ferdige med jobben innen 1. april neste år.

Velferdspermisjoner

Nå kan de ansatte som er omfattet av overenskomsten få inntil tre dagers velferdspermisjon ved dødsfall og begravelser til avdøde i nærmeste familie. Fram til nå har man bare hatt rett på én dag. Lønnet velferdspermisjon gis også for ansatte som skal på konferansetime i grunnskolen, og på sesjon. Mødre som ammer gis også minimum én times fri med lønn daglig.

– Det er viktig i en bedrift med mange kvinnelige ansatte, sier Ljoså.

Lærlingelønn

HK er også svært fornøyd med å ha fått til en ny lønnsstige for lærlinger med 3 og 4 år i bedriften. Lønna vil nå variere mellom 40 og 70 prosent av fagarbeiderlønn, avhengig av læremodell og hvor langt de har kommet i læretida.

Uravstemning

Forhandlingsresultatet sendes nå ut til uravstemning blant medlemmene med svarfrist 10. juni kl. 14:00.

27.05.2010
16.12.2013 13:23