Full kontroll

Takket være Kari Nøst og kompani blir det HK-landsmøte hvert fjerde år.
12.09.2012
14.12.2013 12:35

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Det er ikke en eneste detalj som ikke er gjennomtenkt. Fra landsmøtehotellet ble bestilt i 2009, har det ikke manglet på små og store arbeidsoppgaver: Alt fra slips til gaver og bordflagg må kjøpes inn, avtaler med tolker må inngås, retningslinjer for kopiering skal lages, festen må organiseres, rundskriv med frister skal ut, delegatene nummereres, design og slagord skal vedtas, møterommene fordeles og dirigentene konsulteres.

Planleggingsminister

Det er ikke få møter og befaringer Kari Nøst har deltatt på etter at hun ble oppnevnt i den sentrale landsmøtekomiteen i begynnelsen av 2011. Administrasjonssekretæren leder også landsmøtesekretariatet slik hun har gjort så mange ganger før. Sekretariatet er de som sørger for at alt flyter som det skal både før, under og etter landsmøtet.

Veteran med jubileum

Selv har ikke Kari Nøst tall på hvor mange landsmøter hun har vært med på å organisere.

– Men jeg har gjort det alle gangene etter at jeg ble ansatt i 1973, sier hun til HK-Nytt.

Da skulle det jammen bli det tiende landsmøtet som nå er under planlegging, et aldri så lite jubileum.

Ingen tilfeldigheter

HK-Nytt er til stede under ett av de mange møtene til sekretariatet. Den svært så detaljerte framdriftsplanen gjennomgås. Alle de elleve til stede oppgir status for sine ansvarsområder. Kari Nøst noterer og konkluderer. Nå nærmer det seg kun siste finish.

Landsmøtesekretariatet skal reise opp til Stjørdal noen dager før delegatene kommer for å forberede det siste.

– Og vi trenger ikke noen overraskelser når vi kommer opp, sier Nøst mens hun huker av nok et par punkter: Landsmøteveskene skal være på plass dagen før de ankommer og blomsterbutikk med tariffavtale er kontaktet.

Tilrettelegging

Noe av det siste som gjenstår er å lage ferdig en informasjonsbrosjyre til alle som kommer på landsmøtet. Her skal det ikke bare stå skrevet om landsmøtets gang og innhold. Her skal deltakerne få greie på hva som finnes i nærmiljøet. Hvor er det apotek, og hvor kan de få kjøpt seg nye strømpebukser?

– Vi må jo ha noe å putte i landsmøteveskene, nå som det ikke skal være dokumenter i dem, sier hun og ler.

Det papirløse landsmøtet var ikke helt ferdig planlagt da veskene ble bestilt. I veska vil delegatene også finne røde stemmekort som sekretariatet har utformet.

– Ja, for alt skal ikke skje via nettbrettene. Da vil jo landsmøtet bli helt dødt, mener Kari.

– Vi må ha litt liv og armer i været i landsmøtesalen.

Sirlig planlagt

Sekretariatet har jobbet jevnt og trutt i månedsvis. Når landsmøtet klubbes i gang 15. september blir det arbeid på høygir – fra morgen til kveld. Under landsmøtet skal de ha morgenmøter for å detaljplanlegge dagens dont. Men Nøst og de andre vet av erfaring at ting dukker opp underveis. De må derfor være forberedt på å løse små og store saker på sparket.

– Det er en del av gamet, sier hun.

Men ingen skal ta dem for dårlig planlegging. Til og med navnskiltene til sekretariatet er utformet i ulike farger til de ulike dagene; de skal matche antrekkene.

– Sist ble det bemerket at vi hadde ulik farge på stolene der vi sitter bak dirigentene på scenen. Sånn skal det ikke være i år, det har vi sørget for, sier Kari Nøst.

12.09.2012
14.12.2013 12:35