Fra HSH til «Virke»

HSH har byttet navn. Nå vil «Virke» utfordre NHO. Og endre arbeidsmiljøloven.
28.09.2011
16.12.2013 17:08

Hovedorganisasjonen HSH mente de hadde vokst ut av skoene sine. Ikke bare handels- og servicebedrifter er medlemmer i organisasjonen, også andre bransjer har kommet til.

Utfordrer NHO

Fem millioner kroner har HSH brukt på å endre navn. Endringen innebærer vissnok mer enn en ny logo.

– Vi vil bli en skikkelig utfordrer til NHO, proklamerte administrerende direktør Vibeke Madsen på dagens pressekonferanse.

Hennes organisasjon skal være både fleksibel, effektiv og slank, fikk vi høre, underforstått det motsatte av konkurrenten. Her sitter ledelsen i kontorlandskap, tett ved medlemmenes servicetelefon.

Streng arbeidsmiljølov

Madsen hadde selvfølgelig også et budskap om hvilke saker Virke skal prioritere. En av dem er å jobbe for en endring av arbeidsmiljøloven. Om organisasjonen heter HSH eller Virke, budskapet er det samme.

– I dag er arbeidsmiljøloven til for deler av næringslivet, ikke hele. Vi vil utfordre regjeringen til å gjøre noe med arbeidstidsbestemmelsene, sa Madsen.

De er for strenge, mener hun. Virke-direktøren vil også tillate bedriftene å ansette folk i midlertidige stillinger. Det vil også gjøre det enklere å ansette folk med funksjonshemminger.

Fru Andersen

Virke avviser fagbevegelsens krav om lovfesting av retten til hel stilling. Styreleder Sverre Leiro, eller president som det heter i Virke, påpekte at mange arbeidstakere ønsker å jobbe deltid.

– Et rigid system gjør ikke det mulig, mente han.

Virke-presidenten fortalte en historie om en arbeidsgiver som etter å ha kviet seg en stund spurte sin ansatte, Fru Andersen, om hun kunne tenke seg å gå ned fra full stilling til en deltidsstilling. Fru Andersen gråt av glede – det hadde hun ikke turt å spørre sjefen om.

– Vi vil ha større fleksibilitet, sa Steiro på pressekonferansen.

På spørsmål fra HK-Nytt om hvilke hindringer som ligger i veien for å ansette folk på deltid, har han følgende svar.

– Det er ikke god takt og tone å tilby deltidsstillinger. Men mange vil ha det, sa han.

– En lovfesting av rett til heltid vil fjerne den fleksibiliteten som arbeidsgiverne trenger, supplerte Madsen.

Verneombud kan godkjenne

Virke har et konkret forslag til endring av arbeidsmiljøloven. I dag kan arbeidsgivere bli enige med tillitsvalgte om at ansatte kan jobbe mer overtid enn lovens grenser, innenfor visse rammer. Hvis det ikke finnes tillitsvalgte på bedriften, må arbeidsgiverne henvende seg til Arbeidstilsynet. Det synes Virke er for byråkratisk. Organisasjonen ønsker å endre loven slik at verneombudet kan godkjenne andre arbeidstidsordninger.

– Vi må likestille bedrifter med og uten tariffavtaler, sa Vibeke Madsen.

Ifølge Virke er bare 43 prosent av medlemsbedriftene deres bundet av tariffavtale.

28.09.2011
16.12.2013 17:08