Forlik på Bohus

Én uke før de skulle møtes i tingretten ble de oppsagte på Bohus i Fredrikstad og ledelsen på møbelforretningen enige om en løsning.
03.12.2009
16.12.2013 12:03

Handel og Kontor raste da sju ansatte ble sagt opp på Bohus i våres. Bedriften mente de hadde behov for å nedbemanne på grunn av finanskrisa. Men HK mente at bedriften hadde sett bort fra ansiennitetsprinsippet når folk med opptil elleve års ansiennitet måtte gå. Dessuten var både to tillitsvalgte og verneombudet blant de oppsagte.

Det ordnet seg

To av de oppsagte med lavest ansiennitet fikk imidlertid raskt tilbud om å jobbe som ekstrahjelper i butikken, og takket ja til det. Én fikk jobben sin tilbake, og tillitsvalgt Tove Iren Hansen fikk tilbud om en annen jobb i bedriften. Tre av de oppsagte hadde planer om å møte bedriftsledelsen i retten, men bare én uke før saken skulle opp nå i høst, forlikte partene seg. Én av dem fikk tilbake jobben, en annen fikk tilbud om en annen jobb i bedriften, mens den siste inngikk en avtale med bedriften, som ifølge Hansen begge parter er fornøyd med. Som det heter i ordtaket: Det ordner seg i Fredrikstad.

Vel forlikte

– Vi er veldig fornøyd med løsningen. Både HK-klubben og ledelsen ser lyst på framtida nå. Vi satser på et godt samarbeid og gode relasjoner framover. Alle er tjent med at denne saken løste seg, sier klubbleder Tove Iren Hansen til HK-Nytt.

Det er daglig leder Louise Kleven enig i.

– Vi er veldig fornøyd med hvordan dette løste seg. Markedet har flatet ut, og finanskrisa rammet oss ikke så hardt som vi fryktet. Med litt omorganisering i butikken har vi fått det til å fungere, sier hun.

03.12.2009
16.12.2013 12:03