Forlik om lønn

Få uker før HK-medlem Bente Tønnessen ved Plantasjen skulle møte arbeidsgiveren i retten med krav om overtidsbetaling og ubekvemstillegg, inngikk partene forlik.
14.06.2012
16.12.2013 19:32

Et hemmelig forlik ble resultatet etter flere års forhandlinger med Plantasjen. HK-medlemmet er fornøyd med forliket, men saken har tatt lang tid.

Gammel sak

For mer enn tre år siden stilte Bente Tønnessen, snittansvarlig ved Plantasjens avdeling i Kristiansand, krav om overtidsbetaling og ubekvemstillegg. I årevis hadde hun hatt fast lønn, uten tillegg og overtidsbetaling, selv om hun ofte jobbet mer enn de kontraktfestede 37,5 timene i uka.

Plantasjen skal på et tidligere tidspunkt erkjent at Tønnessen hadde et legitimt krav, men bedriften skaI senere ha gått tilbake på det. I 2011 ble Bente Tønnessen og Plantasjen imidlertid enige om at manglende overtidsbetaling og ubekvemstillegg fra april samme år skulle utbetales, og at hun skulle få disse tilleggene i framtida. De 30.000 kronene var konto først i januar i år.

Stevnet for retten

Men HK og Plantasjen klarte ikke å komme til enighet om hvor mye Plantasjen skyldte Tønnessen totalt. I januar i år var HK lei av det de mente var en trening av saken fra Plantasjens side, og stevnet bedriften for retten med krav om 220.000 kroner i etterbetaling for årene 2006 - 2009. Da partene møttes til rettsmekling i mars, kom Plantasjen med et forlikstilbud som HK og Tønnessen avslo. HK-Nytt kjenner ikke til hvor mye penger som ble tilbudt, men tidligere har Plantasjen tilbudt 100.000 kroner. Også det har blitt avslått.

Taushetsbelagt

To uker etter rettsmeklingen, få uker før partene skulle møtes i Kristiansand tingrett, møttes partene til nok en rettsmekling, på arbeidsgiveres initiativ. Denne gangen ble Plantasjen og Tønnessen enige om å forlikes. Partene er også enige om å holde summen hemmelig.

– Det er taushetsbelagt. Men generelt inngår man forlik fordi man får et godt tilbud, særlig hvis det er kort tid før hovedforhandlingene, fordi store deler av saksomkostningene allerede har påløpt, sier Tønnessens advokat, Merete Akerø ved LOs juridiske regionkontor i Stavanger.

Overbevist om seier

Akerø var sikker på å vinne saken i retten.

– Saken var delvis basert på en enighet. Det var først og fremst et spørsmål om vi ville vinne helt eller delvis. Dette dreide seg om et grunnleggende brudd på tariffavtalen, det var ingen stor tolkningstvist, sier hun.

– Det er alltid en avveining mellom prinsippet, kollektivet og hensynet til den det dreier seg om, om man skal inngå et forlik. Vi vektla at saken hadde pågått i mange år, og at medlemmet var sliten, sier advokaten.

Fornøyde

Det bekrefter Bente Tønnessen.

– Jeg er glad det er over, at vi er ferdig med saken. Dette begynte å slite på meg, mer enn det jeg skjønte selv. Nå kan jeg gå på jobb og konsentrere meg om det, sier Tønnesen til HK-Nytt.

– Jeg er fornøyd med forliket, og glad for at saken ikke gikk til retten. Jeg trives veldig godt i jobben, og synes det er synd at denne saken tok så lang tid, sier hun.

Også Plantasjen er fornøyd med at denne saken er avsluttet.

– Vi har hatt en god dialog, og begge parter har bidratt til at vi har klart å bli enige. Det er jeg veldig glad for. Det er alltid dumt hvis slike saker havner i retten, sier HR-sjef Ivar Borgen til HK-Nytt.

14.06.2012
16.12.2013 19:32