Forlik med Ryanair

HK-medlemmet som gikk til sak mot Ryanair etter å ha blitt oppsagt, har nå blitt kjøpt ut av lavprisselskapet.
23.11.2012
16.12.2013 21:02

Det er to år siden Ryanairs «base supervisor» Balazs Cserne på Rygge flyplass ble sagt opp etter påstander om skoft og juks med salgsrapporter. Ungarske Cserne avviste anklagene, og gikk med forbundets hjelp til søksmål mot flyselskapet.

Saken skulle behandles i Moss tingrett 11. og 12. desember, men nå har partene inngått forlik.

– Både vi og medlemmet vårt er fornøyd med at partene har kommet til enighet, men er pålagt taushet om innholdet i forliket, sier Sissel Weholdt, faglig sekretær i HK.

Norsk eller irsk?

Saken har tatt mange vendinger undervis. I første omgang mente Ryanair at saken skulle behandles i en irsk domstol, siden selskapet er irsk. Det fikk Ryanair medhold i av Moss tingrett, men dommen ble omgjort av Borgarting lagmannsrett. Da HK trodde oppsigelsessaken endelig kunne behandles, framholdt Ryanair at det var irsk lov som skulle legges til grunn. Det ble avvist av Moss tingrett i mai i år. Dermed var det klart for behandling av selve saken. Det blir det altså ikke noe av når partene har inngått forlik.

– Viktig prinsipp

Sissel Weholdt er imidlertid fornøyd med at det er slått fast at norsk lov og rett skal brukes i rettssaker i Norge selv om selskapet har en annen nasjonalitet.

– Det er et viktig prinsipp, både for oss og for arbeidstakere utenfor vårt område. Vi vet at fagbevegelsen i andre land i Europa også har bitt seg merke i det. De følger med på Ryanair, sier Weholdt til HK-Nytt.

23.11.2012
16.12.2013 21:02