Får 3,78 mer i timen

HK og arbeidsgiverforeningen HSH ble i dag enige om å øke den høyeste minstelønnssatsen i tariffavtalen med 613 kroner i måneden fra 1. februar.
04.02.2010
16.12.2013 12:32

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Jeg er veldig fornøyd, ikke minst med at vi har klart å få på plass justeringen så tidlig. Det har aldri skjedd før. Nå får de ansatte ny lønn allerede samme måned som den gjelder fra, sier HK-leder Sture Arntzen til HK-Nytt.

Måtte justeres

HK har siden 1996 hatt en lønnsutviklingsgaranti i sine avtaler med arbeidsgiverforeningene HSH og Samfo. Garantien sier at høyeste minstelønnssats (trinn 6) skal utgjøre 92,3 prosent av lønnsgjennomsnittet for et utvalg arbeidstakere i de to tariffområdene. Når den ikke gjør det, heves følgelig satsen. Denne justeringen skjer fra 1. februar.

I dag ble HK og HSH enige om beregningsgrunnlaget – en månedslønn på 27.015 kroner. Dermed måtte månedslønna på tariffavtalens trinn 6 heves til 24.935 kroner i timen. Det er en økning på 613 kroner, eller 3,78 kroner i timen.

Kvinneløft

– Det er viktig å heve trinn 6. De som har valgt seg handel og service som sitt yrke og som ser for seg en framtid i bransjen, ligger etter hvert på høyeste minstelønnssats, sier Arntzen.

Han viser til at det i all hovedsak er kvinner som lønnes etter denne satsen. – Sånn sett er denne justeringen i tråd med prioriteringene i årets lønnsoppgjør, som sier at vi skal gjøre noe med kvinnelønn. Med dette har vi allerede skapt en god profil, sier han.

Det er også mange som ligger på de lavere minstelønnssatsene i tariffavtalen. De vil HK-lederen slå et slag for i lønnsoppgjøret. – Ja, da skal lavlønna heves, sier Arntzen.

På mandag skal Handel og Kontor og Samfo møtes for å justere satsene i sin tariffavtale.

04.02.2010
16.12.2013 12:32