SIKKERHETSSJEKK: Kristin Nielsen vil at alle HK-medlemmer skal sjekke at de er riktig registrert i medlemssystemet.

Martin Guttormsen Slørdal

Har HK riktige opplysninger om deg?

– Riktig er viktig, sier administrasjonssjef Kristin Nielsen. Hun ber alle medlemmer sjekke at HK har riktig adresse og arbeidssted registrert.
05.05.2017

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Det er viktig for Handel og Kontor å kunne ha kontakt med sine drøyt 71.000 medlemmer. Da er forbundet avhengig av at medlemsregisteret inneholder korrekte opplysninger. De må vite hvor de kan få tak i deg, både per A-post, e-post og telefon. HK vil også gjerne vite hvor du jobber. At de riktige opplysningene er lagret, er viktig for deg også.

– Det er viktig at medlemskapet er i orden, på den måten trygger du rettigheter og fordeler du har som HK-medlem, sier Kristin Nielsen.

Ingen automatikk

HK får ikke automatisk beskjed dersom du bytter jobb, slutter i jobben eller starter din yrkeskarriere etter endte studier.

– Da må medlemmene gi oss beskjed. De kan kontakte oss, men aller helst gå inn på nettsiden og rette opp selv. Vi vil sikre at alle får den informasjonen de skal ha, at den kommer fram og at den er riktig med tanke på hvilken jobb man har, understreker Nielsen.

Administrasjonssjefen minner også om at medlemmene må passe på at de fortsetter å betale kontingenten når de bytter jobb.

– De som har avtale på jobben om at kontingenten skal trekkes fra lønna, risikerer at det ikke skjer dersom den nye arbeidsgiveren ikke blir registrert. De medlemmene som betaler inn kontingenten direkte bør inngå avtale med banken sin om autogiro, for å sikre at det ikke blir opphold i kontingentinnbetalingen. Kontakt oss i HK for å få avtalegiro-skjema, sier Nielsen.

En sikkerhetssjekk

– Risikerer HK-medlemmene noe dersom opplysningene er feil?

– I verste fall kan man bli utmeldt av HK dersom det mangler kontingent. Da risikerer man også å miste sine gode forsikringer. Vi gjør absolutt alt vi kan for at det ikke skal skje. Vi har to ansatte som ringer til alle som ikke har betalt kontingent, så på den måten forsøker vi å hanke det inn. Men det er ikke alltid vi får tak i folk, derfor er det så viktig at medlemmene passer på at opplysningene stemmer, sier administrasjonssjefen.

Kristin Nielsen oppfordrer derfor alle HK-medlemmene til å gå inn og sjekke for sikkerhets skyld.

– Vi vil gjerne at alle skal sjekke, selv om de verken har flyttet eller byttet jobb. Grunnen til det er at vi mangler mange medlemmers e-postadresser og telefonnumre. De er viktige for oss for å få sendt ut informasjon, og det er særlig viktig ved tariffoppgjør hvor det er uravstemning, sier hun.

De som ikke har tilgang til nett, kan ringe HK for å få sjekket at det som ligger i medlemsregisteret er riktig.

Slik sjekker du

1. Gå inn på www.hkinfo.no

2. Velg «Min side»

3. Fyll inn fødselsnummer og mobilnummer