Bråk i Drammen Taxi

Nesten halvparten av de ansatte i Drammen Taxi er sykmeldte, de fleste på grunn av dårlig arbeidsmiljø. Arbeidstilsynet krever at bedriften rydder opp.
07.09.2012
16.12.2013 20:04

martin.slordal@lomedia.no

Også Handel og Kontor er opprørt over arbeidssituasjonen i bedriften.

– Jeg har aldri sett en liknende sak som denne. Trusler, mobbing og trakassering har foregått over lang tid og nå er det på tide at noe skjer for å bedre forholdene i bedriften, sier Knut V. Hansen, regionssekretær i Handel og Kontor Drammen.

Tok kontakt i april

HK-medlemmene som jobber i Drammen Taxi tok kontakt med HK allerede i april. De fortalte om en arbeidsplass med mange sykmeldinger og hvor arbeidsmiljøloven ikke ble fulgt.

– Jeg vet om flere ansatte som er redde for å være på jobb og som frykter styreledelsen. Slik kan vi bare ikke ha det, sier Hansen.

Ingen av HK-medlemmene vil stå fram, noe Hansen godt forstår.

– Det er mennesker dette handler om. De er redde og frykter for hva som blir konsekvensene for dem hvis de står fram og forteller om en arbeidsplass som preges av trusler, sier han til HK-Nytt.

Arbeidstilsynet koblet inn

Det var Drammens Tidende som gjorde forholdene i Drammen Taxi offentlig kjent. De kunne blant annet vise til en rapport etter et besøk fra Arbeidstilsynet som sier at de ansatte i Drammen Taxi var redde for å gå på jobb.

Siden i sommer har henvendelsene om arbeidsmiljøet i taxibedriften fortsatt å strømme inn. 6. juni ga Arbeidstilsynet Drammen Taxi varsel om pålegg fordi systemene i bedriften som skulle håndtere konflikter ikke fungerte.

Må etterleve påleggene

Drosjeselskapet har brukt advokathjelp og innleide konsulenter for å rette opp i situasjonen. Da Arbeidstilsynet var på nok et besøk i slutten av august kunne de konstatere at forholdene i bedriften var bedre, men ikke bra nok.

– Drammen Taxi viste oss at de fått på plass systemene som trengs for å takle de utfordringene bedriften har. Men jeg vil understreke at det er stor forskjell på å ha et system på plass og det og skulle etterleve systemet, sier seniorrådgiver i Arbeidstilsynet Steinar Høiback til HK-Nytt.

Arbeidstilsynet vil følge opp saken nøye i tiden som kommer. Heller ikke Høiback har opplevd liknende sak tidligere.

– Jeg har vært nesten 30 år i Arbeidstilsynet, men aldri jobbet med en sak som er så alvorlig og så kompleks, sier han, uten å ville utdype dette.

Kan stenge bedriften

Drammen Taxi har avtale om pasientkjøring for Vestre Viken Helseforetak. Denne avtalen kan, ifølge NRK, ryke fordi pasientombudet i Buskerud har mottatt mange klager på drosjeselskapet.

Knut Hansen sier at hvis denne avtalen ryker, kan det føre til kroken på døra for drosjebedriften.

– I denne avtalen er det snakk om mye penger. Hvis bedriften må stenge på grunn av økonomiske forhold eller fordi Arbeidstilsynet bestemmer seg for det, hvem i all verden skal da betale lønna til de ansatte da, spør Hansen.

I løpet av neste uke vil regionsekretæren samle alle HK-medlemmene i Drammen Taxi.

–Vi kommer til å diskutere hvor saken står og hvordan Handel og Kontor kan hjelpe medlemmene videre, avslutter Knut V. Hansen.

– Jobber med saken

HK-Nytt har forsøkt å komme i kontakt med styreleder og daglig leder av Drammen Taxi, Asif Kahlil, uten å lykkes. I et tidligere intervju med Drammen Tidenes innrømmer styrelederen for dårlig HMS-rutiner. – Det har vært turbulente tider i selskapet, og jeg legger ikke skjul på at det tidligere har vært rutinesvikt og ikke gode nok retningslinjer. Det nye styret har tatt tak i problemene som er der, og jobber systematisk for å forbedre rutiner, sier Khalil til avisa.

Drammen Taxi dekker åtte kommuner, og er Buskeruds eldste og største taxiselskap. Rundt 200 biler i Buskerud er tilknyttet nummeret 05060.

Taxisentralen har rundt 40 ansatte, halvparten er deltidsstillinger.

En generalforsamling på 106 løyvehavere velger et styre. Styret ansetter daglig leder, som har arbeidsgiveransvaret for en administrasjon.

I dag innehar styreleder Asif Khalil også funksjonen som daglig leder i bedriften.

Kilder: Drammen Taxi, Arbeidstilsynet, Drammens Tidende og NRK

07.09.2012
16.12.2013 20:04

Taxisentralen har rundt 40 ansatte, halvparten er deltidsstillinger.

Kilder: Drammen Taxi, Arbeidstilsynet, Drammens Tidende og NRK