Ble enige - ingen bankstreik

Drøyt tre timer på overtid kunne riksmekleren legge fram et forslag som partene sa ja til. LO-delegasjonen er glad for at de unngikk streik i finanssektoren.
07.06.2011
16.12.2013 16:19

eva.ler.nilsen@lomedia.no

may.berg@lomedia.no

Resultatet ble som følger:

– Lønnstrinn 1-37 får et generelt tillegg på 5.400 kroner.

– Lønnstrinn 38-76 får lønnstillegg på 1,45 prosent.

På denne måten fikk de lavest lønte et høyere løft enn resten.

Kravet om økonomisk tillegg for kompetanse som arbidsgiver pålegger de ansatte, fikk de imidlertid ikke.

På overtid

Lønnsforhandlingene for de ansatte innen bank- og finanssektoren gikk i stå tidligere i vår. Den store uenigheten dreide seg om både retningslinjer for kompensasjon for kompetansehevende tiltak og om størrelsen på det generelle tillegget.

Partene måtte derfor til mekling og LO og YS har meklet sammen. De startet i forrige uke, og hadde frist ved midnatt i natt. Like etter klokka 03.00 kunne de undertegne på riksmekler Kari Gjestebys forslag til løsning. Dermed unngikk man at 16.594 bankansatte gikk ut i streik fra i morges. YS-tilsluttede Finansforbundet hadde varslet streik for 15.552 medlemmer, mens LO-forbundene HK og Postkom hadde tatt ut 1.042.

Relativt fornøyd

HK-tillitsvalgte Knut Bekkevold sier til HK-Nytt at de er relativt fornøyd med meklingsresultatet.

- Vi hadde ønsket oss en enda klarere lavlønnsprofil, men dette var så langt vi kom. Tilleggene tilsvarer lavlønnstilleggene som er gitt i andre sektorer i år, sier han.

Traff kvinnegruppene

Håvard Sivertsen, som har representert Postkom i forhandlingsdelegasjonen. synes det økonomiske resultatet ble ganske bra.

– Innretningen ble god og traff de store kvinnegruppene blant våre medlemmer ganske godt, sier Sivertsen, og viser til at de lavest lønte fikk en prosentvis høyere uttelling enn de høyest lønte.

Han karakteriserer forhandlingene i går som vanskelige.

– Mest fordi vi har en arbeidsgiverside som er redd for å gjøre noe sentralt som får lokale føringer, sier Sivertsen, som beklager at man ikke kom i mål med kompetansetillegget.

– Det eneste vi oppnådde, var en klar beskjed om at dette må diskuteres lokalt. Når vi ikke fikk til en løsning sentralt, er det stor risiko for at kompensasjonen kommer til å hentes fra de lokale lønnsmidlene, sier Sivertsen.

Også Dagfinn Lund, som har ledet forhandlingene for HK og Postkom, sier seg fornøyd.

- Dette er et resultat vi er relativt fornøyd med og som sikrer at de lavtlønte i finansnæringen får et godt tillegg. Likevel kunne vi ønsket oss en profil mer inntrettet på likelønn generelt, sier Lund i en kommentar.

Lokal løsning

I denne bransjen er det slik at de ansatte må ha autorisasjon for å utføre jobben - både innenfor bank og forsikring. Å få ekstra betalt for dette har stått høyt på LO-forbundenes kravliste. I dag er det slik at noen arbeidsgivere gir tillegg for dette, mens andre ikke gjør det. Slik vil det fortsette også etter denne meklingen.

- Vi har riktignok fått inn en ny paragraf og ny tekst på dette punktet, men vi skulle gjerne sett at vi kom i mål med en sentral avtale. Det gjorde vi ikke. Det blir fortsatt slik at den enkelte bedrift må sluttføre dette. Jeg håper at denne presiseringen gjør at flere får tillegg, men vi er ikke helt fornøyd med dette, sier Bekkevold.

Enstemmig

Alle tre forbundene - HK, Postkom og Finansforbundet - har vedtatt meklingsforslaget over bordet. I et mellomoppgjør er det ikke uravstemning.

07.06.2011
16.12.2013 16:19