Ber kineserne stoppe leveranser

HK og Fellesforbundet ber sine kinesiske fagforeningskolleger om å bidra til å få tariffavtale ved Bekken & Strøm.
13.01.2011
16.12.2013 15:05

eva.ler.nilsen@lomedia.no

erlend.angelo@lomedia.no

Under dagens støttemarkering for de streikende ved arbeidstøybedriften på Gjøvik annonserte HK-leder Sture Arntzen at forbundene vil ta kontakt med kinesisk fagbevegelse. Målet er å stoppe leveransene av arbeidstøy til Bekken & Strøm.

Ber om hjelp

– Vi vil i løpet av kort tid ta kontakt med våre kinesiske fagforeningskolleger for å se om det er noe de kan bidra med i forbindelse med denne konflikten. Vi vil samtale med fagbevegelsen i de provinsene hvor produksjonen foregår og med kinesisk LO sentralt, sier Arntzen.

Han opplyser at HK og Fellesforbundet er kjent med hvem som har ansvaret for eksporten av arbeidstøyet fra Kina. Ifølge Sture Arntzen produseres mesteparten av det arbeidstøyet som profileres og selges videre fra Gjøvik, her.

Bred kontaktflate

Handel og Kontor har samarbeidet med kinesisk fagbevegelse de siste ti årene. Nå vil Arntzen bruke kontaktnettet sitt:

– Vi skal drøfte eksporten med kineserne, og håper de vil vise internasjonal solidaritet, sa han fra talerstolen under støttemarkeringen på Gjøvik.

– Vi gjør det vi kan for å vinne denne kampen - den skal vi vinne.

Stort oppmøte

Nyheten om det kinesiske samarbeidet ble sluppet under torsdagens støttemarkering utenfor Bekken & Strøm-bedriften på Gjøvik. Rundt 200 møtte opp for å støtte de streikende, og det ble talt mellom 60-70 faner som representerte foreninger fra hele landet. Blant annet hadde 27 deltakere tatt turen ned fra Trondheim, med 17 faner som bagasje.

– Det er kaldt her, men det varmer et gammelt fagforeningshjerte å se dette oppmøtet. Dere streikende her har et helt lands fagbevegelse bak dere, sa Arve Bakke, forbundsleder i Fellesforbundet, under støttemarkeringen.

Bakke kom også inn på den kommende rettsaken i Oslo tingrett. Der behandles den annonserte betingete streiken blant transportarbeiderne 17. og 18. januar. En dom er ventet 27. januar, og sympatistreiken vil eventuelt starte umiddelbart.

– Nå får vi testet våre virkemidler rettslig, og det er kanskje godt. I mellomtiden får vi håpe at drøftingen med kineserne fører frem, sier Bakke til Magasinet for fagorganiserte.

13.01.2011
16.12.2013 15:05