Avtalen i boks

Nå kan jubelen endelig slippes løs hos de fagorganiserte hos Bekken & Strøm. I dag morges ble tariffavtalen undertegnet.
27.01.2011
16.12.2013 15:11

Daglig leder og medeier Sven Strøm dukket ikke opp til møtet hos LOs juridiske avdeling klokka ni i morges. Det gjorde imidlertid bedriftens advokat. Med seg hadde han tariffavtalene, undertegnet av Strøm.

Han ble enige med representantene fra Handel og Kontor og Fellesforbundet om at de som har vært ute i streik skal begynne på jobb igjen på tirsdag.

Umiddelbart etter møtet ringte Johnny Martinsen, tillitsvalgt for medlemmene i Fellesforbundet, til dem som sto på streikevakt utenfor bedriftens lokaler. Igjen kunne de slippe jubelen løs.

– Nå har de begynt å pakke sammen. Snart skal det ikke være noe igjen som vitner om at det har vært en streik på Bekken & Strøm, forteller han.

Martinsen og HK-tillitsvalgt Christer Møller blir straks enige om å spare på plakatene de har hatt stående på streikevakta.

– Det er historiske dokumenter, sier Martinsen.

LES MER: Alt om Bekken& Strøm-konflikten

Fornøyde forbund

Peggy Hessen Følsvik, nestleder i Handel og Kontor, var også tilstede på dagens møte.

– Det er veldig bra at avtalen er undertegnet, nå har vi fått det bekreftet. Jeg ønsker de ansatte lykke til når de nå skal tilbake på jobb. De får en utfordring, men med god vilje er jeg sikker på at det går bra, sier hun.

Også Anders Skattkjær, 1. nestleder i Fellesforbundet, er fornøyd med at streiken er avblåst.

– Vi har fått innfridd kravet og fått til en løsning vi er veldig fornøyd med. Vi har brukt de virkemidlene som er nødvendig når det er vanskelig å få til en tariffavtale, og det har bedriften akseptert, sier han.

Hverdag – og fest

På tirsdag begynner hverdagen igjen. Da skal de streikende tilbake på jobb.

– Nå må begge parter være innstilt på å forholde seg til at vi har en tariffavtale, sier Johnny Martinsen.

Christer Møller innrømmer at han er spent.

– Jeg håper det blir greit. Vi må ha den innstillinga, at det blir det, sier han.

Men før de kommer så langt skal de som har vært ute i streik avslutte dette kapittelet med en bedre middag i Gjøvik i morgen kveld.

Og vorspielet?

– Det tar vi i streikebua, gliser Martinsen og Møller.

27.01.2011
16.12.2013 15:11