FRA MEKLING TIL STREIK: HK-medlemmene i Forex bank kom rett på streikevakt etter å ha vært i mekling med sin arbeidsgiver om tariffavtale. De fikk gjennomslag for sitt krav.

Stor støtte til de streikende

Fagbevegelsen støtter massivt opp om de streikende i Design Forum. I går var mange samlet til felles markering.
30.01.2014

eva.ler.nilsen@lomedia.no

martin.slordal@lomedia.no

– Tariffavtalen har ikke gått av moten, den er viktigere enn noen gang. Tariffavtale er det minste en ansatt kan be om for å sikre anstendige arbeidsforhold. Vi gir oss ikke før vi får den på plass hos Design Forum, sa HK-leder Trine Lise Sundnes i sin appell utenfor Design Forum-butikken i Universitetsgata i Oslo i går ettermiddag. Omlag 150 fagforeningsfolk fra flere forbund hadde møtt opp for å vise sin støtte til de 14 streikende som fredag la ned arbeidet i protest mot at arbeidsgiveren deres nekter dem tariffavtale.

Felles kamp

Både Sundnes, leder av LO i Oslo, Roy Pedersen, og forbundsdeler Mette Nord i Fagforbundet holdt appeller utenfor butikken. De streikende ble minnet på at de har hele LO i ryggen i kampen for å få avtalen i havn.

– Fellesskapet står bak dere, deres kamp er en felles kamp for et anstendig arbeidsliv, understreket Sundnes.

– Andre streiker er vunnet fordi vi står sammen. Derfor må også streiken ved Design Forum være en felles kamp. Vi kan ikke leve med at arbeidsgivere nekter eller undergraver tariffavtalen, sa Roy Pedersen, som lovet å komme tilbake på streikevakt dersom det skulle bli nødvendig.

Også Mette Nord roste HK-medlemmene for å ta kampen. Nord lovet også at Fagforbundets ansatte kunne hjelpe til som streikevakter.

– Det er veldig flott å se at så mange møter opp for å støtte oss. Jeg blir helt rørt, sa Vibecke Hertzberg, ansatt i Design Forum.

Hun mener at streikeviljen ikke blir noe mindre etter markeringen.

Arbeidsgiver trenger opplæring

Trine Lise Sundnes syntes det bør være unødvendig å måtte streike for en tariffavtale, men hun mener situasjonen ved Design Forum er bevis på at enkelte arbeidsgivere fortsatt trenger opplæring i arbeidslivets spilleregler.

– De som streiker her er tøffe. Dette er en kamp som arbeidsgiveren aldri kan vinne. Vi oppfordrer ledelsen i Design Forum til snu og til å ta kontakt med HK for å undertegne tariffavtalen, sa Sundnes til HK-Nytt.

– Det er bare å ta en telefon, så skal vi være på plass, lovet hun.

Ingen kommentar

Daglig leder i Design Forum, Haakon Strømsmo, har ikke villet uttale seg om saken til HK-Nytt, verken på telefon eller på e-posthenvendelser. Til Klassekampen sier han imidlertid at han synes kravet om tariffavtale er helt absurd. Strømsmo mener ingen ansatte har rett til tariffavtale og ingen arbeidsgivere har plikt til å innføre tariffavtale.

– Det er ikke aktuelt for oss å skrive under en tariffavtale. De kommer da til å få i pose og sekk. De har lønn over tariffen, og så skal de ha en hel del andre fordeler oppå, sier han til avisa.

Støtten strømmer inn

Fra hele landet kommer det støtteerklæringer til de streikende. Både LO-forbund, avdelinger og foreninger, samt politiske partier har gitt sin uforbeholdne støtte til de 14 HK-medlemmene. Det "sprekeste" innslaget så langt, er nok en

videohilsen fra ungdommene i forbundet Industri Energi, hvor de hopper i vannet i solidaritet med dem som fryser på streikevakt.

30.01.2014