– Ryanair bryter loven

Så lenge Ryanair har en base og ansatte i Norge skal norsk arbeidsmiljølov følges, mener HKs Fagforeningen for luftfart og reiseliv.
28.10.2010
16.12.2013 14:28

Siden Ryanair-sjef Michael O’Leary var i Norge i forrige uke for å promotere nye flyvninger til og fra sin base på Rygge flyplass i Østfold, har selskapet ikke fått fred. LO og det ene fagforbundet etter det andre har gått ut med oppfordringer om å boikotte selskapet. Årsaken er at de ansatte i lavprisselskapet skal ha svært dårlige arbeidsbetingelser.

– Sosial dumping

Handel og Kontors landsomfattende fagforening for luftfart og reiseliv (FLR) sitter på en kopi av en av de ansattes arbeidskontrakter. Der står det blant annet at de ansatte ikke er garantert lønn under sykdom, at ferie kan inndras, og at lønn bare betales for tid i lufta. Det betyr at lossing og lasting av passasjerer utføres uten betaling. De ansatte får heller ikke lønn om en flyvning blir kansellert. En del av lønna er provisjon for salg om bord.

– Dette er sosial dumping og brudd på norsk lov. Det aksepterer vi ikke, sier Lisa Skaret, sekretær i FLR.

– Frykter avskjed

Skaret mener at så lenge flyene og om lag 60 ansatte i Ryanair har base i Norge, gjelder den norske arbeidsmiljøloven. At Ryanair er et irsk selskap har ingen betydning, mener hun.

– Om det ikke er slik, må loven endres, sier Skaret til HK-Nytt.

Hun opplyser at FLR har kontakt med en av de ansatte. Vedkommende frykter imidlertid for jobben sin ved å ha kontakt med folk i fagbevegelsen.

– Det står i arbeidskontrakten at kontakt med presse eller organisasjoner vil føre til avskjed, forteller en opprørt Skaret.

Ønsker kontakt

FLR ønsker ikke at de ansatte i Ryanair skal miste jobben.

– Vi trår derfor forsiktig. Vi er livende redde for at vi skal gjøre noe som setter jobben deres i fare, sier hun til HK-Nytt.

Skaret vil likevel oppfordre de ansatte til å ta kontakt.

– Vi vil høre på dem. Det er opp til dem å bestemme tid og sted, sier hun.

Flykter fra Rygge?

Lisa Skaret frykter at Ryanair velger å flytte basen sin fra Rygge, for å unngå problemer med norsk fagbevegelse og arbeidervernlovgivning. Det er likevel ikke nok til å stoppe FLR.

– Vi kan ikke tillate at folk blir herset med på denne måten, sier hun.

28.10.2010
16.12.2013 14:28