Ble enige, unngikk streik

De ansatte i Jernbanepersonalets bank og forsikring kan puste lettet ut etter dagens meklingsmøte. Med garantier i lomma slipper de å streike for å beholde sine tariffbestemmelser.
19.10.2010
16.12.2013 14:23

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Vi er veldig fornøyde med resultatet. Vi fikk de garantiene vi var ute etter om at det ikke vil bli noen forringelse av vår tariffavtale ved at arbeidsgiveren skal skifte arbeidsgiverforening, sier hovedtillitsvalgt i Jernbanepersonalets bank og forsikring, Jan Aage Aronsen til HK-Nytt.

Ingen forringelse

Hele tirsdag har de sittet sammen med arbeidsgivermotparten hos riksmekler Kari Gjesteby for å finne en løsning etter at forhandlingene ble brutt i august. Da ble de enige om et generelt lønnstillegg, men stridsspørsmålet var hvor lenge overenskomsten skulle gjelde.

Bakgrunnen er at JBF melder seg ut av Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF) og inn i Finansnæringens arbeidsgiverforening (FA) fra 1. januar.

Utgangspunktet til arbeidsgiverne var at FAs overenskomst skulle gjelde fra samme dato. Det har HK protestert på, og 63 ansatte var klare til å gå ut i streik dersom partene ikke ble enige.

Men tirsdag kveld fikk Gjesteby arbeidsgiverne til å bli med på en garanti om at bytte av arbeidsgiverforening ikke skal forringe den gamle tariffavtalen.

Ryddejobb

I protokollen fra meklingen heter det at ”partene er enige om at de samlede betingelsene for de ansatte i JBF ikke skal svekkes ved overgang til ny arbeidsgiverforening”. Aronsen utdyper: – Vi skal nå bytte tariffavtale fra AAF-avtalen til sentralavtalen med FA. Men den fordrer at vi også inngår en bedriftsavtale. Det er denne som nå skal ta vare på de rettighetene vi har i dagens avtale.

Aronsen regner med at det vil bli en ryddig og grei prosess. De skal nå kartlegge hvor det finnes differanser mellom avtalene og deretter sørge for at de bestemmelsene som mangler i sentralavtalen blir tatt inn i bedriftsavtalen. – Vi har fått både skriftlige og muntlige forsikringer om at det vil bli en grei jobb og at vi skal slippe å forhandle om dette, sier han.

Til uravstemning

Også forhandlingsleder Bodil Andersen og informasjonssjef Kjetil Neskvern i HK er tilfredse etter tirsdagens meklingsmøte. – Jeg føler meg veldig trygg på at de ansatte nå får beholde de rettighetene og godene de har i dag, sier Neskvern til HK-Nytt.

Fristen de 63 medlemmene har til å stemme ja eller nei til meklingsforslaget er satt til 31. oktober.

Partene tar sikte på å inngå ny bedriftsavtale innen 1. mars neste år. Vilkårene i dagens avtale skal gjelde inntil partene signerer den nye bedriftsavtalen.

19.10.2010
16.12.2013 14:23