Brøt taxi-forhandlingene

HK forlot forhandlingsbordet da arbeidsgiverne ikke ville være med på å gi de ansatte i taxinæringen en garantilønnsordning.
08.06.2010
16.12.2013 13:30

Handel og Kontor møtte Transportbedriftenes landsforening til tarifforhandlinger på fredag. YS-forbundet Negotia, som også har medlemmer i taxinæringen, deltok på det samme møtet.

Garantilønn

Men HK og Negotia tok sin hatt og gikk da arbeidsgiverne ikke ville være med på å innføre en garantilønnsordning som vil sikre de ansatte en jevn lønnsutvikling.

– Vi har fått til garantilønnsordninger i tre tariffavtaler med NHOs landsforeninger. Det er rart om vi ikke skulle få til en slik ordning med Transportbedriftenes landsforening også, sier Karin Solum, faglig sekretær i HK.

Mekling

Bruddet betyr at det blir Riksmeklingsmannes oppgave å få partene til å bli enige om en ny tariffavtale. Dato for mekling er ennå ikke satt.

Handel og Kontor organiserer ansatte i Norgestaxi og Øvre Romerike Taxi, mens Negotia organiserer ansatte i Oslo Taxi.

08.06.2010
16.12.2013 13:30