Fem kroner på tanken

Minstelønnssatsene økes med fem kroner og bensinansatte sikres en jevn lønnsutvikling. Det er hovedresultatet etter forhandlingene mellom HK og Bensinforhandlernes Bransjeforening.
04.06.2010
16.12.2013 13:28

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Vi i HKs forhandlingsdelegasjon er veldig fornøyd med resultatet. Både med at minstelønna øker, og at vi fikk gjennomslag for vårt hovedkrav om en garantilønnsordning, sier forhandlingsleder Sissel Weholdt til HK-Nytt.

Garanti nummer tre

Etter denne forhandlingsrunden foreligger det nå en tredje variant av garantilønnsordning i NHO-området. HK fikk forhandlet fra én for Standardoverenskomsten, en annen for Butikkoverenskomsten og den foreløpig siste nå for Bensinoverenskomsten.

Denne går i korthet ut på at dersom lønna på overenskomstens lønnstrinn for seks års ansiennitet ligger under 95 prosent av gjennomsnittet i NHOs bransjestatistikk for bensinstasjonsansatte, så skal den økes tilsvarende.

– Dette er veldig bra, vi tror det vil gi utslag for mange av våre medlemmer. Dessuten var det viktig for HK at vi fikk arbeidsgiverne med på at det skal være en lønnsutvikling i avtalen sett i forhold til resten av bransjen, sier Weholdt.

Lønna opp

HK og BBF er også enige om å øke minstelønna i overenskomsten med fem kroner i timen til alle. Dette inkluderer et generelt tillegg på en krone, pluss en 50-øring i lavlønns- og likelønnstillegg. Tillegget gis fra 1. april. Partene er også enige om å heve minstelønnssatsene med to kroner fra samme dato i 2011. Blir det generelle tillegget høyere enn to kroner til neste år, så skal de bensinstasjonsansatte også få det overskytende.

Ran og vold

Sissel Weholdt er også fornøyd med at de har fått til forbedringer i avtalen som gjelder sikkerhet på arbeidsplassen.

– Vi fikk som ventet ikke gjennomslag for vårt krav om at det alltid skal være to på jobb, men vi fikk inn formuleringer som pålegger arbeidsgiverne å evaluere sikkerheten. Vi har også fått synliggjort at lokalene har betydning for hvor sikret arbeidsplassene er mot ran og vold, sier hun.

Likestilling og deltid

I bensinoverenskomsten har ikke de ansatte tidligere opparbeidet seg lønnsansiennitet under fødsels- og adopsjonspermisjoner. Det har det nå blitt en endring på.

– Nå har alle like rettigheter til å opparbeide lønn, også når de får barn. Dette er et svært viktig likestillingstiltak.

– Men det skulle jo bare mangle, legger hun til.

HK lyktes også med å få inn en formulering fra HSH-oppgjøret som sier at dersom en ansatt hevder at det ikke er samsvar mellom kontrakten og de faktisk arbeidede timene, så skal dette drøftes.

Weholdt tror dette kan hjelpe flere ut av ufrivillig deltidsarbeid også i denne bransjen.

04.06.2010
16.12.2013 13:28