Landbruket avventer mekling

Handel og Kontor og Landbrukets arbeidsgiverforening har tatt pause i tarifforhandlingene. Før de blir enige vil de se utfallet av meklingen i HK/NHO-oppgjøret.
04.05.2010
16.12.2013 13:13

I går møttes HK og Landbrukets arbeidsgiverforening rundt forhandlingsbordet. Handel og Kontors hovedkrav er å innføre en garantilønnsordning som sikrer medlemmene en jevn lønnsutvikling. Kravet er av samme type som forbundet har stilt i møte med NHO – og det har så langt ikke gått veien. Nå er HK og NHO i mekling. Først natt til lørdag vil det være klart om HK får gjennomslag for kravet, eller om forbundet velger å ta medlemmene ut i streik.

Foreløpig dato

HK og LA ble derfor enige om å ta en pause i forhandlingene for å se hvordan HK/NHO-meklingen går. Partene har blitt enige om å møtes igjen den 18. mai.

– Blir det streik i NHO-området, kan det ta lenger tid før vi møtes igjen, forklarer

HKs forhandlingsleder Pål Nordby. Så langt har ikke HK og LA blitt enige om noe som helst.

– De andre økonomiske kravene våre er avhengige av hva vi får til på lønnsgarantiordningen, sier han.

Fortsetter

Norsk Nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund og Norsk Transportarbeiderforbund, som også har forhandlet med LA siden i går, skal ta sikte på å bli enige med arbeidsgiverne i løpet av dagen.

04.05.2010
16.12.2013 13:13