HK møter håndballforbundet

Handel og Kontor er i gang med årets tarifforhandlinger med Norges Håndballforbund.
04.05.2010
16.12.2013 13:13

I formiddag møtte Karin Solum, faglig sekretær i HK, klubbleder Ole Andreas Hansen og klubbstyremedlem Espen Modahl håndballforbundet til lønnsforhandlinger. Om lag 45 av de ansatte i organisasjonen er medlemmer i HK. Norges håndballforbund er medlem i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Disse forhandlingene er en del av LO Stats og Spekters tariffoppgjør.

Mer lønn

Så langt har de såkalte A-delsforhandlingene på sentralt hold gitt også HK-medlemmene i håndballforbundet 1.950 kroner i året i lønnssøkning. Nå er det opp til HK og håndballforbundet å bli enige om mer. HK-delegasjonen regner med at det skal være mulig å komme til enighet med arbeidsgiveren på dette punktet.

Arbeidstid

HKs delegasjon har med seg flere krav til forhandlingsbordet. Først og fremst ønsker de å diskutere arbeidstid.

– Både overenskomstens arbeidstidsbestemmelser og forbundsledelsens forståelse og praktisering av dem er helt greie. Men ledelsen i de ulike regionene i forbundet praktiserer overtidsbestemmelsene ulikt. Det vil vi gjøre noe med, sier klubbleder Hansen til HK-Nytt.

I tillegg ønsker HKs forhandlingsdelegasjon å få inn bestemmelser om rett til velferdspermisjoner inn i overenskomsten. Det håper de blir en smal sak.

Én dag

Partene har kun satt av dagen i dag til forhandlinger. Selv om fristen har gått ut, har HK fremdeles mulighet til å be om såkalt bistand av LO Stat om partene ikke skulle bli enige om en ny tariffavtale.

04.05.2010
16.12.2013 13:13