Mangler kvinneprofil

Fornøyd med ramma, men ikke med profilen. LO er skuffet over at arbeidsgiverne ikke gikk med på konkrete tiltak for likelønn og mot lavlønn i lønnsoppgjøret for de ansatte i bank- og finansnæringen.
30.04.2010
16.12.2013 13:11

eva.ler.nilsen@lomedia.no

I natt ble partene enige om en protokoll etter å ha forhandlet siden onsdag ettermiddag. LO-forhandlerne er ikke helt fornøyd, men valgte ikke å bryte forhandlingene med Finansnæringens arbeidsgiverforening (FA). De har et håp om at enkelte formuleringer i den nye tariffavtalen kan gi resultater etter hvert.

Nei til likelønn

HK-tillitsvalgte Knut Bekkevold, som satt i forhandlingsutvalget sammen med representanter fra Postkom og LO, sier til HK-Nytt at han er fornøyd med ramma, men ikke med innretningen.

– Vi fikk 1,4 prosent i lønnstillegg til alle fra 1. mai, men vi fikk ikke gjennomslag for våre krav for å få bukt med ulikelønna som finnes i vår bransje. Dette er ikke et oppgjør med den samme lavlønn- og likelønnsprofilen som vi har sett i de andre lønnsoppgjørene denne våren, sier han.

LO har derfor en protokolltilførsel der de sterkt beklager at FA ikke følger opp de andre arbeidsgiverorganisasjonene på dette punktet.

Jobbe lokalt

I de andre oppgjørene har partene blitt enige om at en 50-øring i timen skal settes av til lønnsutjevning mellom kvinner og menn og mellom lavlønnet og høytlønnet. I forhandlingene med FA ble det ikke enighet om tilsvarende, men de fikk inn en formulering i avtalen som Bekkevold og de andre forhandlerne fra LO-siden håper skal gi resultater:

”Dersom partene lokalt konstaterer konkrete tilfeller av forskjellsbehandling i lønn på grunn av kjønn, skal dette rettes opp”, står det i protokollen.

– Vi har innsynsrett i lønn, så dette gir muligheter for å kartlegge. Formuleringen er tydelig på at forskjeller skal rettes opp, så nå har vi lokale tillitsvalgte en jobb å gjøre, sier han.

Utvalg om lønn for autorisasjon

LO gikk til forhandlingsbordet med krav om fem lønnstrinn for alle som tar eksamen og blir autoriserte finansrådgivere. Dette kravet kommer etter at myndighetene har innført et autorisasjonskrav for å skjerpe etikken i bransjen: De som skal gi råd om investeringer og disponeringer, skal være kvalifisert.

HK og Postkom mente derfor at en slik utdanning og eksamen også skal gi utslag i høyere lønn. Det var ikke arbeidsgiverne helt enige i, men de gikk med på å sette ned et utvalg som skal se på saken.

– Arbeidet skal være ferdig allerede til høsten, og det står i protokollen at man skal forhandle om kompensasjon for en slik videreutdanning umiddelbart etter det. Jeg forventer at utvalget kommer fram til konkrete forslag. Autorisasjon er pålagt og det er i begge parters interesse at det kompenseres, sier Knut Bekkevold.

Ja eller nei?

Han synes de har hatt krevende timer rundt forhandlingsbordet i dette hovedoppgjøret. Bekkevold synes det er rart at FA kategorisk avviser krav som andre arbeidsgivere har sagt ja til tidligere denne våren. Det gjelder blant annet å tariffeste retten til fri for foreldre som blir innkalt til konferansetime for elever i grunnskolen. Det har blitt innført i avtalene med de andre hovedorganisasjonene i år. – Vår forhandlingsmotpart er krevende, sier Bekkevold.

Nå skal forhandlingsresultatet ut på uravstemning blant medlemmene i HK og Postkom. Fristen for å si ja eller nei er satt til 20. mai.

30.04.2010
16.12.2013 13:11