Halvfornøyd i Vinmonopolet

HK endte opp med 3,4 prosent lønnsøkning i forhandlingene med Vinmonopolet. Men jubelen står ikke i taket hos hovedtillitsvalgt Helge Storvik.
30.04.2010
16.12.2013 13:11

Med et krav om 6,5 prosent lønnsøkning er det ikke vanskelig å forstå at et resultat på 3,4 ikke vekker stor begeistring hos de HK-tillitsvalgte i Vinmonopolet. Hovedtillitsvalgt Helge Storvik anbefaler likevel medlemmene å stemme ja, etter å ha fått sukret pillen:

– Vi har fått til en del andre ting som koster en del penger, sier han.

Forbedringer

For ubekvemstilleggene har økt fra 45 til 60 kroner i timen på hverdager fra klokka 17.30., og fra 32 til 50 kroner i timen på lørdager etter klokka 13.00. Innslagstidspunktene for ubekvemstillegg har også blitt endret, og omfatter flere av ukas arbeidstimer. Fagbrevtillegget har også økt, med én krone i timen. Butikksjefene skal også få dette tillegget.

Dessuten er partene enige om at tilkallingsvikarer skal få et kontanttillegg på 300 kroner når de blir oppringt og må komme på jobb samme dag.

Passe fornøyd

– Jeg er fornøyd med oppgjøret som helhet, men jeg synes ikke Vinmonopolet betaler sine ansatte godt nok. Hvis man vil være i toppskiktet blant norske bedrifter og er avhengig av dyktige medarbeidere, må man være villig til å betale for det, sier Storvik til HK-Nytt.

Lønnsforhandlingene i Vinmonopolet er en del av LO Stat og arbeidstakerorganisasjonen Spekters tariffoppgjør. Resultatet skal ut på uravstemning blant medlemmene.

30.04.2010
16.12.2013 13:11