Brøt forhandlingene med NHO

Handel og Kontor brøt tirsdag kveld lønnsforhandlingene med NHO. Ifølge forhandlingsleder Sture Arntzen er det stor fare for streik for en lønnsgarantiordning.
20.04.2010
16.12.2013 13:06

eva.ler.nilsen@lomedia.no

HK gikk til forhandlingsbordet med krav om å få på plass en ordning som sikrer de kontoransatte i industri-, transport- og mediabransjen en lønnsutvikling, slik forbundet har i sine tariffavtaler innenfor handelen. Da det i kveld ble klart at NHO sa blankt nei til dette kravet, brøt HK forhandlingene. – Vi har hatt dårlig framdrift helt siden vi startet på mandag. Når vi fikk så bastante tilbakemeldinger på vårt hovedkrav, så ikke HK-delegasjonen noen annen mulighet enn å bryte, sier Sture Arntzen til HK-Nytt.

Streik om nødvendig

HK-lederen er skuffet over holdningen til arbeidsgivermotparten NHO. HK fikk i forrige uke gjennomslag for å videreføre lønnsgarantiordninger med både HSH og Samfo. Arntzen hadde derfor forventet at en tilsvarende ordning kunne bli innført i det tredje store tariffområdet til HK.

– NHO var villige til å diskutere heving av minstelønnssatsene, men det er ikke akseptabelt nok for oss. En lønnsgarantiordning er et så høyt prioritert krav i hele organisasjonen, så det står vi hardt på, sier han.

– Er HK villige til å gå til streik for dette kravet?

– Ja, stemningen er av en slik karakter at hvis ikke dette kommer på plass, så er vi i konflikt.

Først til mekling

Onsdag kommer Arntzen til å troppe opp på riksmeklingsmannens kontor med en plassoppsigelse for alle medlemmene som omfattes av standardoverenskomsten og medieoverenskomsten – som de nå har brutt forhandlingene om. Prosedyren er da slik at meklingsmannen legger ned forbud mot arbeidsstans og kaller partene inn til mekling. Arntzen forsøker å få til meklingsinnspurt andre helgen i mai.

I påvente av dette vil forhandlingene om butikkoverenskomsten, som skulle startet 6. mai, utsettes. I morgen er det forhandlingsstart for bensinoverenskomsten med NHO. – Her vil de ha et innledende møte, men det vil stoppe seg selv. Enten ved at de blir enige om en pause eller at de bryter, sier Sture Arntzen.

Uvanlig av HK

Handel og Kontor har en viss tradisjon for å finne forhandlingsløsninger med sine arbeidsgivermotparter i lønnsforhandlingene, Forbundet har aldri vært noen hyppig gjest hos meklingsmannen. Nå er det annerledes. HK brøt allerede én dag før forhandlingsfristen gikk ut.

– NHO ba om å få alle kortene på bordet så tidlig som mulig. De fikk alle våre krav, også de økonomiske, rundt lunsj tirsdag. De var villige til å gå med på noe, men sa kategorisk nei til garantiordningen – selv etter et par runder med forhandlinger. Da så vi ingen grunn til å vente med å bryte. Ingen ting er på plass, nå får vi se hva meklingen fører til, sier forhandlingsleder Arntzen.

20.04.2010
16.12.2013 13:06