Uenige om fri på påskeaften

Mange ansatte i Skeidar ble trukket en feriedag da de ikke kom på jobben på påskeaften i fjor. Nå havner muligens den tariffestede fridagen i arbeidsretten.
16.03.2010
16.12.2013 12:50

Ifølge landsoverenskomsten mellom Handel og Kontor og arbeidsgiverforeningen HSH er påskeaften en fridag. Paragrafen åpner imidlertid for unntak av «bedriftsmessige hensyn». Da ansatte i Skeidar i fjor ikke kom på jobben denne dagen, ble mange av dem trukket en feriedag. Det protesterte de tillitsvalgte på.

Leiekontrakter

I et forhandlingsmøte mellom ledelsen i Skeidar og HKs konsernklubb argumenterte arbeidsgiverne med at butikkene må holde åpent fordi kontraktene med kjøpesentrene Skeidar er lokalisert i, krever det. Konsernklubben avviser at dette er en god nok grunn til å kreve at folk skal jobbe som vanlig, og mener arbeid på påskeaften må basere seg på frivillighet.

– Uklar dom

Ifølge HKs regionsekretær Knut V. Hansen viser HSH til den såkalte «Regina-dommen» fra 2008. Den ga veskebutikkjeden Regina i Bergen medhold i at leiekontraktene med kjøpesentrene de holder hus i veier mer enn tariffavtalens bestemmelser om arbeidstakernes rett til fri på påskeaften. Denne kjeden er imidlertid bundet av en annen tariffavtale; HKs butikkoverenskomst med NHO. Men det er ikke den eneste grunnen til at HK ikke tillegger dommen stor betydning i tvisten om påskefri i Skeidar.

– Dommen er ikke så klar som HSH hevder, sier Hansen til HK-Nytt.

Mulig rettssak

I går hadde Handel og Kontor og HSH forhandlingsmøte om påskefri i Skeidar, men heller ikke på dette nivået kom partene til enighet. Nå vil HK vurdere å ta ut stevning til Arbeidsretten for å få avklart spørsmålet.

16.03.2010
16.12.2013 12:50