HK og Negotia skal samarbeide

Handel og Kontor og YS-forbundet Negotia underskrev i dag en samarbeidsavtale.
17.02.2010
16.12.2013 12:38

Handel og Kontor har i lang tid hatt et godt forhold til YS-tilsluttede Negotia. Blant annet har representanter for forbundene deltatt på hverandres tariffkonferanser i forkant av årets lønnsoppgjør. Nå formaliseres samarbeidet. Forbundene skal ha jevnlige kontaktmøter, invitere hverandre på viktige arrangementer, arrangere felles konferanser for tillitsvalgte i bedrifter hvor begge er etablert, og utvikle samarbeidet lokalt og internasjonalt.

Tariffsamarbeid

Samarbeidet mellom forbundene inkluderer også tarifforhandlinger.

– Flere ganger har vi opplevd at arbeidsgiverne har spilt oss ut mot hverandre. Sammen vil vi stå bedre rustet til sentrale forhandlinger, påpekte HK-leder Sture Arntzen da han møtte Negotias leder Inger Lise Rasmussen til undertegnet av samarbeidsavtalen i morges.

– Vi har de samme interessene og organiserer i mange av de samme kategoriene av arbeidstakere. HK og Negotia vil stå styrket sammen, tror Rasmussen.

Vil ikke slåss om medlemmer

Selv om HK og Negotia konkurrerer om de samme medlemmene, er de nå enige om at de ikke skal forsøke å verve hverandres medlemmer, og oppføre seg ordentlig mot hverandre.

– I de bransjene vi organiserer i, er det flest uorganiserte. Vi vil konsentrere oss om å verve blant disse, sier Sture Arntzen.

Det er Inger Lise Rasmussen enig i.

– Vi respekterer hverandre og vil ikke offensivt verve hverandres medlemmer. Men hvis noen vil bytte forbund, er det greit, sier hun.

Både Arntzen og Rasmussen peker på at konkurransen fra andre forbund er en utfordring for dem begge, men at de med denne samarbeidsavtalen signaliserer at det er HK og Negotia som skal organisere funksjonærene på bedriftene.

Ikke sammenslåing

Selv om forbundene inngår et formalisert samarbeid, snakker ikke forbundslederne om sammenslåing.

– Hva framtida vil bringe vil jeg ikke si noe om. Vi vil gjøre det som er best for medlemmene. Per i dag er det ingen planer om fusjon, sier Arntzen.

– På det nåværende tidspunkt er det ikke planlagt en fusjon, så får vi se hva framtida bringer, istemmer Negotia-lederen.

Samarbeidsavtalen har blitt behandlet i både HKs og Negotias forbundsstyrer, og fått enstemmig oppslutning. Så langt har ingen av dem møtt negative reaksjoner.

– Folk er nysgjerrige og spente, tror Rasmussen.

Lokalt samarbeid

I mai inviterer de to forbundene til en felles konferanse for tillitsvalgte på bedrifter hvor begge forbundene er representert. Det vil være opp til lokale tillitsvalgte å bli enige om hvordan de ønsker å samarbeide, framholder forbundslederne.

17.02.2010
16.12.2013 12:38