Anker ikke til Høyesterett

Verken tingretten eller lagmannsretten gav den tidligere butikksjefen i Kiwi medhold i etterbetalingskravet på to millioner kroner. Nå har HK bestemt seg for ikke å anke til Høyesterett.
25.01.2010
16.12.2013 12:26

Etter at butikksjefen i Kiwi-kjeden ble oppsagt, tok han kontakt med Handel og Kontor. Forbundet konkluderte med at han ikke hadde hatt en ledende stilling. Dermed var det ikke grunnlag for å frita ham fra arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid, slik arbeidsgiveren påsto. HK mente at den tidligere butikksjefen hadde han krav på drøye to millioner kroner i overtidsbetaling.

Det har verken tingretten eller lagmannsretten vært enig i. Forbundet og den tidligere butikksjefen har tapt i begge rettsinstanser. Nå har HK bestemt seg for å la være å anke saken til Høyesterett.

Regionsekretær Eirine Saaler Nabben i HK er fremdeles overbevist om at forbundet har rett. Hun forteller at HK har henvendt seg til LO for å få en politisk løsning på saken, selv om det ikke vil hjelpe den tidligere butikksjefen.

– Vi skjønner at vi ikke når fram i rettssystemet. Nå håper vi at Arbeidstilsynet kan få tilbake myndigheten til å vurdere om en stilling kan unntas arbeidstidsbestemmelsene. Vi mener Arbeidstilsynet har bedre kompetanse til det. Dessuten er terskelen for høy når man må be retten vurdere om en stilling er såkalt ledende eller ei, sier Nabben til HK-Nytt.

25.01.2010
16.12.2013 12:26