Krever nytt oppgjør

Verkstedklubben og HK-klubben i SAS Ground Services vil ikke akseptere fjorårets nulloppgjør etter at eierne har varslet at de vil selge store deler av bakkeselskapet.
21.01.2010
16.12.2013 12:23

I fjor avsto HK-klubben og Fellesforbundets klubb – SAS verkstedklubb – i bakkeselskapet SAS Ground Services (SGS) fra lønnsøkning under tariffoppgjøret, fordi de ville sikre selskapet i en økonomisk vanskelig tid. Men nå er forutsetningen for avtalen brutt, siden SAS har signalisert at de vil selge SGS’ avdelinger unntatt den på Gardermoen, mener klubbene. HK-klubben og verkstedklubben hevder at vilkårene i protokollen ikke er oppfylt, og har sagt den opp.

Nå sitter verkstedklubben i forhandlinger, mens HK-klubben skal møte SGS-ledelsen i neste uke. Da vil klubben legge fram konkrete krav over det de mener SAS-konsernet skylder dem, opplyser Trond Smøraas, leder i HK-tilsluttede Fagforeningen for luftfart og reiseliv (FLR).

– Uønsket

– Vi vil likevel ha den sentralt framforhandlede krona fra lønnsoppgjøret i fjor og nye forhandlinger, sier Trond Smøraas.

Det er imidlertid ikke det hele. Fjorårets lokale forhandlinger ga heller ikke mer penger i pungen.

– Vi har gitt fra oss mye for å sikre selskapets framtid og arbeidsplassene i konsernet, men nå er vi tydeligvis ikke ønsket lenger. Da vil vi ha tilbake noen av verdiene vi har avstått fra, ikke bare i fjor, men flere år tilbake, sier Smøraas til HK-Nytt.

HK-klubben har også varslet at de vurderer å si opp alle skiftplaner. Det vil ifølge Smøraas gjøre livet surt for ledelsen.

Har maktmiddel

Verkstedklubben krever ikke mindre enn 25 prosent lønnsøkning.

– Det vil vi ha for alt vi har avstått fra opp igjennom årene. Vi har vært med på å sørge for at bedriften skal være lønnsom. Det er den også, alt i alt, sier Karl Erik Tønsberg, sekretær i verkstedklubben.

Tariffavtalen gir denne gruppen anledning til såkalt dagsing, altså gå-sakte-aksjoner. Men så lenge partene sitter i forhandlinger settes ikke en slik aksjon i gang.

– Det vil ikke bli aksjoner før vi er ferdige med forhandlingene. Vi må få et tilbud fra arbeidsgiverne som vi kan presentere for medlemmene våre først, sier Tønsberg.

Tilsvarende bestemmelse om aksjoner finnes ikke i HKs tariffavtale.

Mange medlemmer

Handel og Kontor har om lag 300 medlemmer i SGS, de fleste jobber med innsjekk og ved gatene. Fellesforbundet organiserer om lag 900 av de ansatte i bakkeselskapet, de aller fleste er stuere. SGS har totalt 2.500 ansatte i Norge.

21.01.2010
16.12.2013 12:23