Mest til de lavest lønte

Med krav om garantilønnsordninger og mertidstillegg gjør HK seg klar til årets tariffoppgjør. De som har minst, skal få mest.
15.01.2010
16.12.2013 12:21

Representantskapet i Handel og Kontor er samlet til møte på Hadeland. I formiddag vedtok det en uttalelse om det forestående lønnsoppgjøret.

Forbundet vil først og fremst sikre alle sine medlemmer en kjøpekraftsforbedring, men vil prioritere de lavest lønte. Det vil de blant annet gjøre ved å kreve garantilønnsordninger i alle sine overenskomster som ikke har det: Blant annet i standardoverenskomsten, medieoverenskomsten og i luftfartsoverenskomsten med NHO. HK har god erfaring med slike ordninger, men forbundsleder Sture Arntzen understreker at de kan utformes på ulike vis.

– Det viktigste er at de sikrer en god lønnsutvikling for de gruppene som blir hengende etter hele tiden, sier han.

Mertidstillegg

Handel og Kontors kravliste stopper ikke her. Representantskapet ønsker også å skape mer forutsigbarhet for sine medlemmer og redusere bruken av deltidsarbeid og ekstrahjelper. Det vil de gjøre ved hjelp av et såkalt mertidstillegg.

– Vi ønsker å få på plass et mertidstillegg som et virkemiddel for å få arbeidskontraktene mer i samsvar med den enkeltes arbeidstid. Vi har medlemmer med kontrakter på for eksempel fem prosent stilling, men som gjerne jobber 50-100 prosent. Dette skaper en vanskelig situasjon, hvor både arbeidstid og lønn blir svært uforutsigbar for de ansatte. Flere og flere arbeidsgivere spekulerer i dette, som er en ny form for sosial dumping. Dette vil vi ha en slutt på, sier Sture Arntzen til HK-Nytt.

Makt bak kravene

Forbundslederen ser for seg at et slikt tillegg kan være på 15-20 prosent av timelønna for hver time utover de kontraktfestede.

– Dette er ikke først og fremst et økonomisk krav, men et virkemiddel for å få samsvar mellom arbeidskontrakter og reell arbeidstid, understreker Arntzen.

Han har tro på at han vil få arbeidsgiverne med på å innføre et mertidstillegg.

– Det er opp til oss om vi vil sette makt bak kravet. Etter debatten på representantskapsmøtet å dømme, er viljen tilstede. Dette er et meget viktig sosialt krav, sier forbundslederen.

Forbundsvist oppgjør

Et forbundsvist oppgjør er nødvendig for å få gjennomslag for både garantilønnsordninger, mertidstillegg og andre krav om endringer i den enkelte overenskomst, mener HK. Sture Arntzen er temmelig sikker på at årets lønnsoppgjør vil bli gjennomført nettopp forbundsvist, selv om LOs representantskapsmøte ikke avgjør oppgjørsformen før den 23. februar.

Handel og Kontors forbundsstyre vil konkretisere flere krav etter hvert, basert på debatten som har vært ført i hele organisasjonen.

Gleder seg

Arntzen har tro på at Handel og Kontor skal komme fram til enighet med arbeidsgiverne.

– Vi har god tradisjon på å gjennomføre tarifforhandlinger uten å plage meklingsinstitusjonen i for stor grad. Men jeg utelukker ikke at vi blir en hyppig gjest på Riksmeklingsmannens kontor i år. Vi har en del krav som jeg ikke tror vil vekke begeistring hos arbeidsgiverne, medgir han.

Men forbundslederen ser fram til lønnsforhandlingene.

– Jeg hører til typen som gleder meg mer til tariffoppgjør enn til jul, avslutter Sture Arntzen.

15.01.2010
16.12.2013 12:21