Avviser HK-jakt

HK mener Industri Energi er ute etter deres medlemmer i industrien. Det vil ikke IE-leder Leif Sande være med på.
17.12.2009
16.12.2013 12:12

Bjørn Mietinen, 2. nestleder i HK, hevdet i går at Industri Energi (IE) gjennom den tidligere husforeningen ALT (Administrative, ledende og tekniske stillinger) i Hydro forsøker å konkurrere om funksjonærene i industrien, altså på HKs område. LO-forbundene organiserer i ulike bransjer. Bakgrunnen for Mietinens uttalelser var at Sande nylig hevdet at mange av LO-forbundet FLTs medlemmer like godt kunne være med i IE. HK-nestlederen mente krigserklæringen også omfattet hans forbund.

Men det avviser Sande.

–Jeg har ikke sagt et ord om HK i denne sammenhengen, og det har jeg ikke lyst til heller, sier han til HK-Nytt.

– Men vi opplever at FLT stjeler medlemmer fra oss, og det finner vi oss ikke i, sier han.

Område og forbund

Sande viser til at ALT både er et område innenfor Industri Energi, hvor medlemmene jobber som funksjonærer i oljesektoren – et område det i LO er enighet om at IE skal organisere – og et selvstendig forbund som IE bare har en samarbeidsavtale med. Dermed er det ikke IEs problem at ALT konkurrerer med FLT og HK. Men forbundet ALT kaller seg IE/ALT.

– Jeg ser ikke bort fra at noen kan misforstå, men det er slik vi har valgt å organisere oss, sier Sande.

Det kan forbundslederen ha rett i, all den tid områdeansvarlig for ALT i IE også er generalsekretær i det påstått uavhengige forbundet IE/ALT. Forbundssekretæren for ALT-området i IE er også forretningsfører i forbundet IE/ALT. Også adressen er den samme.

Sande mener dette er en helt uproblematisk organisering, og viser til at Fellesforbundet har en samarbeidsavtale med ingeniørorganisasjonen NITO, som IE ser på som en konkurrent.

Vertikal organisering

IE-lederen mener den beste måten å organisere på er at alle innenfor en bedrift er medlemmer i samme forbund, en såkalt vertikal organisering.

– Det er et prinsipielt standpunkt jeg alltid har hatt, og det må det må det være lov til å hevde, sier Sande.

– Men er ikke det er spørsmål det er naturlig å ta opp på LO-kongressen?

– Jo, det er det naturlige stedet å ta det opp, sier han.

Sande opplyser at han har hatt flere møter med HK hvor han har bedt om å få lov til å organisere funksjonærer utenfor oljesektoren, men fått nei.

Avviser sosial dumping

Bjørn Mietinen påstår også at ALTs tariffavtale ikke er mye å skryte av, og at den sammenlignet med HKs avtaler bidrar til sosial dumping. Sande forsvarer ALTs avtale:

– Forbundet ALT har en tradisjonell funksjonæravtale basert på individuell avlønning. HKs overenskomst er mer rigid, med lønnssatser. Hvilken som er best er en smakssak. For eksempel har vi mange slike avtaler i Nordsjøen, men det er vel ingen som vil påstå at oljearbeiderne er dårlig lønna, sier Sande.

17.12.2009
16.12.2013 12:12