Plantasjen punger ut

Etter mange måneders forhandlinger og finregning er det enighet om at Plantasjen skal betale ut 4,2 millioner kroner i for lite utbetalt lønn til 106 av sine ansatte.
01.12.2009
16.12.2013 12:02

lene.svenning@lo-media.no

Mange av de ansatte i hagesenterbedriften Plantasjen jobber regelmessig på søndager. Ifølge tariffavtalen mellom Handel og Kontor og HSHs skal disse jobbe 35,5 timer i uka. Timesatsene er høyere enn for de som jobber 37,5 timer i uka. De ansatte på Plantasjen ble betalt etter sistnevnte sats. Derfor krevde HK etterbetalt differansen for 106 av sine medlemmer fra oktober 2004 og fram til 31. mars i år. Det samlede kravet beløp seg i utgangspunktet til 5,3 millioner kroner.

Dragkamp

Første forhandlingsrunde gav ikke resultater, og i april tok LOs juridiske avdeling ut en forliksklage på vegne av HK-medlemmene. Partene møttes imidlertid til nye forhandlinger, og det så ut som om de var kommet til enighet i juni. Men ny beregninger måtte til. Nå er partene endelig enige om at Plantasjen skal utbetale drøye 4,2 millioner kroner til de 106 ansatte. Det inkluderer også feriepenger og overtidsbetaling for de som har jobbet mer enn 35,5 timer i uka, men ikke renter.

– Denne rammeavtalen er veldig nær en innfrielse av alle krav. Det har vært litt dragkamp mellom oss, men nå er kravene gått nøye etter i sømmene og utregningene er reelle, sier LO-advokat Christopher Hansteen til HK-Nytt.

Lettet

Nå må hver og en av de 106 akseptere avtalen, men det regner Hansteen med blir uproblematisk. Han er fornøyd med sakens utfall.

– Denne saken viser at fagforbundene er villige til å bruke mye tid og krefter på å sørge for at bedriftene overholder tariffavtalene. Det er ikke akseptabelt at de ikke etterleves, sier han.

Også hovedtillitsvalgt Birgit Kildal-Lorentzen drar et lettelsens sukk. Hun har brukt mye tid på å regne ut medlemmenes økonomiske krav.

– Vi er veldig glad for at dette nå er løst, og er fornøyd med resultatet, sier hun.

01.12.2009
16.12.2013 12:02