HSH-oppgjør som forventet

Arbeidstakerorganisasjonene er fornøyd med resultatet.
04.04.2011
16.12.2013 15:49

ahr@lomedia.no

LO og HSH ble i kveld enige om 2 kroner i generelt tillegg og 1 krone i lavlønnstillegg.

Forhandlingene, som startet i formiddag, fant raskt sin løsning. Det ble en kopi av forhandlingsresultatet med NHO fra forrige uke.

HK fornøyd

For HKs del øker minstelønnssatsene i landsoverenskomsten og kontoroverenskomsten med 3 kroner per time for satsene 1-5. Det tilsvarer 488 kroner i måneden. Trinn 6 heves med 325 kroner per måned. Det gjør også ungdomssatsene i overenskomstene. Alle tillegg gis fra 1. april.

- Som forventet. Det er HK-leder Sture Arntzens knappe kommentar til HSH-oppgjøret. Han legger til at de er all grunn til å være fornøyd med resultatet, spesielt om man ser det i sammenheng med lønnsgarantiordningen som slo ut på lønna 1. februar.

Tre kroner til alle

- Ut fra forutsetningene er jeg fornøyd. Vi fikk 3 kroner i timen som i NHO-oppgjøret. Medlemmene får det de forventet, tror nestleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet.

Mer lokalt

- Dette var akkurat som forventet, sier også forbundssekretær Torbjørn Sundal i EL & IT Forbundet. Som vanlig slår ikke lavlønnstilleget for EL og IT sine medlemmer i HSH-området. - Dessverre, men vi prøver å ta det igjen i lokale forhandlinger, sier han til Nettverk.

Som vedtatt

Forhandlingsleder Trine Lise Sundnes i LO sier til HK-Nytt at hun er godt fornøyd med det de har oppnådd i dagens forhandlinger.

-Resultatet er i tråd med den profilen som LOs representantskap vedtok i februar, sier hun. Sundnes sier at dette er et resultat som en enstemmig forhandlingsdelasjon anbefaler.

Les med om resultatet på LOs tariffsider.

Les mer om resultatet på HKs nettsider

04.04.2011
16.12.2013 15:49