VIL RYDDE OPP:  LOs distriktssekretær  Synnøve Søndergaard vil bidra til at LO i Tromsø får ordnet opp i økonomien.

VIL RYDDE OPP: LOs distriktssekretær Synnøve Søndergaard vil bidra til at LO i Tromsø får ordnet opp i økonomien.

Tri Nguyen Dinh

Styret i LO i Tromsø er politianmeldt

LO-rabalder etter pengerot

LO i Tromsø er rammet av både manglende regnskapsførsel, politianmeldelser og styremedlemmer som har trukket seg.
21.02.2017

helge@lomedia.no

Mandag samlet LOs distriktssekretær, Synnøve Søndergaard, noen av styrets medlemmer i LO i Tromsø for å samle trådene i det hun innrømmer er en krevende situasjon: Lederen har trukket seg, fungerende leder trakk seg sist helg, og hele styret er anmeldt etter at det er oppdaget at 277.000 kroner ikke er gjort rede for i foreningskassa.

– Siden styret er anmeldt, må hele det økonomiske aspektet ligge i bero. Nå må vi starte opp på null med det som er inne på kontoen. Det gjør at vi kan se framover, få en oversikt over ståa og sørge for at det kan velges et nytt funksjonelt styre på årsmøte 15. mars, sier Synnøve Søndergaard til LO-Aktuelt.

LO-lederen i Tromsø trekker seg

Har pågått lenge

Rabalderet i Tromsø startet med manglende regnskap på de to siste årsmøtene. Senere er fremleggelsen av regnskapet blitt skjøvet på, til nok var nok. Da sannheten kom fram var det på et møte i representantskapet som er omtalt som et opphetet møte.

Mot slutten av møtet fortalte to nyvalgte medlemmer av styret om hvordan de hadde rullet opp pengerotet. Det var ikke ført regnskap. Regnskapet besto av kontoutskrifter og løse bilag.

Så skal styrelederen ha erkjent at det manglet penger. Senere er det inngått enighet om at vedkommende skal betale tilbake 277.000 kroner.

Nestleder trakk seg etter anmeldelse

Det stoppet imidlertid ikke der.

Fredag ble det klart at åtte fagforeninger anmelder LO-styret i Tromsø. Og dagen etter sendte fungerende leder Kristine Larsen ut en pressemelding om at hun trekker seg fra styret på grunn av det pågående kaoset i LO i Tromsø. Larsen var inntil nylig leder av HK region Nord-Norge.

– Jeg fratrer mitt verv av hensyn til LO i Tromsø, meg selv og min familie. Jeg har også på det sterkeste rådet resten av styret til å gjøre det samme. I den situasjonen LO i Tromsø er på nåværende tidspunkt vil dette være den beste løsningen for lokalorganisasjonen og det arbeidet som skal gjøres fremover, skriver Larsen i en pressemelding.

Tre møtte

Da LO-sekretær Søndergaard samlet gjenværende styremedlemmer mandag, var det tre som møtte opp. Nå venter det et ekstraordinært representantskapsmøte og påfølgende årsmøte for å få LO-skuta på beina igjen i Tromsø.

De åtte fagforeningene som står bak politianmeldelsen er Fagforbundet ved UNN, Fellesorganisasjonen Tromsø, El og IT Troms Kraft, Postkom Nord-Norge, Norsk Sjømannsforbund Nord, Fagforbundet i Tromsø kommune, Troms Handel og Kontor og Norsk Arbeidsmandsforbund Nord.

Fikk du med deg denne: Bahram og Ole gleder seg over tarifflønn

21.02.2017