IKKE HELT I MÅL: Forhandlingsleder Bjørn Mietinen må nøye seg med at tjenestepensjonene til HK-medlemmene ansatt i fagbevegelsen skal kartlegges. Det ble ikke tariffesting i denne omgangen.

HK og AAF er enige i årets lønnsoppgjør:

Ansatte opp i lønn, tjenestepensjon skal kartlegges

De ansatte i fagbevegelsen kan se fram til lønnsøkning, men fikk ikke nye pensjonsbestemmelser inn i tariffavtalen.
08.11.2016

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Handel og Kontor (HK) og Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF) har kommet til enighet i forhandlingene om bestemmelsene i tariffavtalen til de ansatte i fagbevegelsen.

Resultatet er en lønnsøkning på 2 prosent. Ifølge HKs forhandlingsleder Bjørn Mietinen, vil alle få en lønnsøkning på minimum 8.500 kroner, gjeldende fra 1. mai.

Ikke pensjon inn i avtalen

HK brøt tidligere i høst forhandlingene med sin motpart, etter at alle forsøk på å diskutere tariffesting av tjenestepensjonsordninger ble avvist. I de nye forhandlingsrundene, som har foregått i forrige uke og denne uka, kom de et lite skritt videre.

– Vi brøt jo forhandlingene på grunn av at arbeidsgiverne ikke engang ville diskutere pensjon. Vi kom ikke i mål med våre krav, men det er i alle fall enighet om at partene skal kartlegge de ulike tjenestepensjonsordningene som finnes i AAFs bedrifter. Pensjon vil være et aktuelt tema i den kommende tariffperioden, sier Mietinen.

Om han er fornøyd?

– Tja, vi slapp i alle fall mekling.

LES OGSÅ: Fagbevegelsen avviser pensjonskrav fra egne ansatte

Utvalg skal se på lønn

En gjenganger i forhandlingene mellom HK og AAF er lønnsskjevheter mellom HK-organiserte og andre ansatte i fagbevegelsen. HK har i mange år påpekt at deres medlemmer lønnsmessig har en dårligere lønnsutvikling enn kolleger organisert i andre forbund. Dette har de også fått støtte for i rapporten fra det partssammensatte statistikkutvalget som forbereder tallmaterialet foran hvert tariffoppgjør.

– Vi har også i år ment, og argumentert hardt for, at vi har noe å ta igjen for våre medlemmer. Vi har fått justert noe i år, men dette er et arbeid hvor vi må bygge stein på stein for å få til den forbedringen vi mener trengs for våre grupper, sier Mietinen.

Han er glad for at et skal settes ned et utvalg som skal se på lønnsystemet i tariffavtalen og hvordan det skal brukes.

Også arbeidsgiverforeningen er glade for at tariffoppgjøret kom i havn og ikke endte på meklerens bord. På sin nettside skriver AAF at de er spesielt fornøyd med at det blir satt ned et partssammensatt utvalg med mandat til å utvikle et framtidsrettet lønnssystem.

Medlemmene bestemmer

HKs forhandlingsutvalg anbefaler det framforhandlede resultatet, men det er medlemmene som til syvende og sist bestemmer. Fristen for å si ja eller nei til årets tariffoppgjør er 25. november.

08.11.2016