PENSJON: HK kom ingen vei med sitt viktigste krav i forhandlingene med Spekter og Vinmomopolet: medbestemmelse over fremtidige pensjonsordninger. Illustrasjonsfoto.

Tri Nguyen Dinh

Tarifforhandlinger med Vinmonopolet:

HK forlot forhandlingsbordet

Vinmonopolet er ikke villig til å gi de ansatte innflytelse over pensjonen, hevder HK.
01.06.2016

I dag var det den tredje forhandlingsrunden mellom arbeidsgiverforeningen Spekter og LO Stat, om 16 ulike tariffavtaler. En av dem var avtalen for de ansatte i Vinmonopolet, organisert i Handel og Kontor. Forhandlingene har imidlertid strandet, opplyser HKs forhandlingsleder Christopher Beckham til HK-Nytt.

Krever medbestemmelse

De Vinmonopol-ansattes viktigste krav i dette tariffoppgjøret er å sikre seg innflytelse over pensjonsordningene, også i framtida. I dag er de ansatte i Vinmonopolet medlemmer i Statens pensjonskasse. Det er de godt fornøyd med. De frykter imidlertid for at ordningen ikke vil vare evig, og at pensjonsordningene vil bli dårligere i framtida. Derfor har de stilt krav om at de skal ha medbestemmelse over fremtidige pensjonsordninger, og vil at det skal stå svart på hvitt i tariffavtalen. Da Spekter og Vinmonopolet ikke vil innfri dette kravet, bestemte altså HK seg for å bryte forhandlingene.

– Det er avgjørende for HK-medlemmene at deres framtidige pensjonsordninger ikke forringes, og at overgangen til eventuelt nye ordninger skjer gjennom forhandlinger mellom partene. Noe annet kan vi ikke akseptere, sier forhandlingsleder i HK, Christopher Beckham.

Les også: HK brøt forhandlingene med Vinmonopolet

Mekling trolig neste stopp

Det er LO Stat som formelt varsler brudd i forhandlingene. Det vil først skje førstkommende fredag. Neste skritt på veien er mekling, om ikke LO Stat og Spekter forsøker å få til en siste forhandlingsrunde innen fredag.

– Jeg beklager at Vinmonopolet så langt ikke har kommet oss i møte. Vi håper fortsatt å kunne unngå å måtte gå om riksmekleren, sier Beckham.

Ingen kommentar

Spekters kommunikasjonssjef Ingvild Dahl Dørnes ønsker ikke å kommentere saken.

– Vi er fortsatt i forhandlinger og har ikke skrevet noen protokoll om brudd for noen områder. Vi vil ikke uttale oss før alle forhandlinger er over, sier hun til HK-Nytt.

01.06.2016