INGEN HANDEL: Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder har avslått søknaden om åpne butikker på 2. pinsedag, og mener det vil være overraskende om andre fylkesmenn sier ja den samme søknaden.

Martin Guttormsen Slørdal

Fylkesmenn sier nei til åpne butikker 2. pinsedag

To fylkesmenn har avslått NHO Handels søknad om at butikkene kan holde åpent 16. mai.
10.03.2016

Foreløpig går det ikke veien for NHO Handel og deres ønske om at butikker skal få være åpne på 2. pinsedag. Arbeidsgiverorganisasjonen har søkt alle landets fylkesmenn om dispensasjon fra Lov om helligdager om å holde åpent på 2. pinsedag, som i år faller på 16. mai, dagen før nasjonaldagen. Dette er en helligdag hvor det ikke er tillatt å holde butikkene åpne. NHO Handel begrunner søknaden med at det vil skape irritasjon hos forbrukerne at butikkene vil holde stengt så mange dager på rad.

– Det er en veldig spesiell situasjon i år, hvor butikkene er stengt to dager før 17. mai. Det er en spesiell dag, hvor folk gjerne vil ha muligheten til å ha ferske matvarer på bordet, har administrerende direktør Bjørn Næss uttalt til HK-Nytt.

Så langt har to fylkesmenn svart på søknadene; det gjelder Fylkesmannen i Hedmark og Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder. Begge avslår NHO Handels søknad.

Les også: NHO Handel vil åpne butikkene 2. pinsedag

Ingen særlige grunner

Arbeidsgiverorganisasjonen viser til at fylkemennene kan gi dispensasjon fra loven om det foreligger «særlige grunner» for det.

I brevet fra Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder vises det til hva lovens forarbeider sier om hva som er særlige grunner. Det dreier seg om større hendelser, som idrettsmesterskap, jubileum, stevner, markeder, eller periodisk tilbakevendende hendelser som har stor næringsmessig betydning for en kommune eller distrikt. Dermed er ikke mange dager med stengte butikker er særlig grunn til å gi dispensasjon fra loven. «Avslaget er i tråd med den praksis som er fulgt. Hvordan kalenderen slår ut vil ikke ha betydning for våre vurderinger», heter det i brevet fra Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder til NHO Handel.

Riktig vedtak

Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder var tidligst ute med sitt svar på søknaden. Fylkesmannen i Hedmark har også avslått søknaden, mens de andre ennå ikke har svart.

– Jeg er sikker på at vedtaket vi har gjort er riktig. Det vil overraske meg om de andre fylkesmennene fatter et annet vedtak. Tidligere praksis støtter opp om vedtaket vårt, sier seniorrådgiver Lasse Svendstrup Andersen hos Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder til HK-Nytt.

Andersen understreker at hver fylkesmann er pålagt å gjøre egne vedtak.

Fristen for å klage på vedtaket fra Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder har nå gått ut, opplyser Andersen.

For tidlig å konkludere

Administrerende direktør Bjørn Næss i NHO Handel har ikke gitt opp håpet om at butikkene får holde åpent 2. pinsedag.

– Vi vil ikke konkludere ennå, foreløpig har vi bare fått svar fra to fylkesmenn, sier han til HK-Nytt.

– Dette er ingen stor sak for oss, og jeg er ikke veldig overrasket over at vi har fått avslag. Vi har søkt fordi det er et ønske blant medlemmene våre om å holde butikkene åpne denne dagen. Får vi et nei fra alle fylkesmennene, tar vi det til etteretning, men vi er midt i en prosess nå, sier han.

Pinse-reprise

Dette er ikke første gang noen søker om å holde butikkene åpne 2. pinsedag. I 2005 så kalenderen helt lik ut; denne helligdagen falt på dagen før 17. mai. For elleve år siden var det arbeidsgiverorganisasjonen Virke som søkte om dispensasjon fra loven. I første omgang gav departementet tillatelse til det. Etter protester fra blant andre Handel og Kontor, trakk daværende kultur- og kirkeminister Valgerd Svarstad Haugland dispensasjonen tilbake.

Les også: Pinse-reprise skaper debatt

Unner butikkansatte langhelg

Den gangen som nå har Handel og Kontor argumentert mot å åpne butikkene 2. pinsedag.

– Ærlig talt, dette ser jeg ikke behovet for. Jeg har tro på at folk klarer å planlegge innkjøpene sine. Og vi må kunne unne de som jobber i butikk en langhelg. Helligdagene faller ulikt fra år til år, det må vi bare forholde oss til, uttalte HK-leder Trine Lise Sundnes til HK-Nytt da NHO Handels søknad ble kjent.

Hun har også vært utilgjengelig for HK-Nytt i ettermiddag.

10.03.2016