DRAR FOR Å HJELPE: HK-medlem og kontorsekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Linn Hjønnevåg, reiser til Budapest neste torsdag for å levere klær, medisiner og leker til flyktninger fra Syria.

Lill reiser til Ungarn for å hjelpe flyktninger

Lill Hjønnevåg klarer ikke å sitte stille og se på flyktningkrisen. Til uka reiser hun til Ungarn for å hjelpe til.
11.09.2015

hk-nytt@lomedia.no

Med kofferter fulle av medisiner, klær og leker, setter HK-medlem Lill Hjønnevåg seg på flyet til Budapest neste torsdag. Sammen med seks andre skal hun sørge for bedre forhold for de syriske flyktningene som oppholder seg i Ungarn.

Startet i det små

Initiativet som Hjønnevåg er en del av, springer ut av en Facebook-gruppe.

– Det begynte som en barselgruppe på nettet, der vi utvekslet informasjon, forteller hun.

Senere har gruppa hjulpet enkeltpersoner som har hatt behov for støtte. Da flyktningstrømmen begynte å tilta i Europa, kunne de ikke lenger sitte stille. De startet innsamling av nødvendig utstyr og planla å reise.

– Vi er i ferd med å få sprekkfulle kofferter med hygieneartikler og førstehjelpsutstyr, varme klær og leker takket være fantastiske givere og våre egne barn, forteller Lill Hjønnevåg.

Selv er hun alenemor og familien stiller opp som barnevakt på omgang de fire døgnene hun skal være borte.

Alt for egen regning

Av de sju som reiser torsdag, er det to sykepleiere. Fra et firma på Kløfta har de fått donert medisinsk utstyr, og alt som er samlet inn er gitt uten at noen har krevd betaling. De sju kvinnene betaler også reise og opphold selv, slik at alle innsamlede midler i sin helhet går til syriske flyktninger i Ungarn. De har også fått inn penger som de vil bruke til å handle utstyr i Budapest, når de får bedre oversikt over hva som trengs.

Hjønnevåg forteller at de har god kontakt med andre frivillige i Budapest, og at hjelpearbeidet vil bli koordinert.

Forberedt på sterke inntrykk

– Jeg er ikke redd, men forberedt på sterke inntrykk, forteller Hjønnevåg, som til daglig jobber som kontorsekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund.

Hun forteller at sykepleierne vil foreta debriefing etter behov. Selv ser hun fram til å få kontakt med flyktninger der nede.

– Jeg vil snakke med dem, gi dem et smil og gi barna leker, sier hun.

Hjønnevåg forteller at det er to kurdere med i gruppa som reiser. De kan hjelpe til med tolking.

Lill Hjønnevåg er selv HK-medlem og jobber i et forbund med sterke solidaritetstradisjoner.

– Jeg tror de fleste mennesker er sånn, de vil hjelpe, sier Lill Hjønnevåg.

Les også: Ber LO-organiserte samle inn tre millioner til flyktningene

11.09.2015