SENTERMAKT: Ansatte har ingen formelle rettigheter til drøftinger og forhandlinger med kjøpesentrene. Foto: Martin Guttormsen Slørdal

Martin Guttormsen Slørdal

Ansatte uten innflytelse på kjøpesentre

Ledelsen i kjøpesentrene bestemmer, de ansatte har ingenting de skulle ha sagt.
19.08.2015

Mer enn 30 prosent av all detaljhandel i Norge skjer på kjøpesentre. Det plasserer Norge i Europa-toppen, ifølge De Facto kunnskapssenter for fagorganiserte. Rådgiver Stein Stugu har skrevet rapporten "Kjøpesentre i Norge: Konsentrert makt" som lanseres i dag, fredag, under Arendalsuka, på et møte arrangert av Handel og Kontor.

I rapporten konkluderer Stugu med at ansatte i kjøpesentre har færre påvirkningsmuligheter over sin egen arbeidshverdag enn ansatte i butikker utenfor kjøpesentre.

Ingen diskusjoner

– Veldig mange beslutninger fattes av senterledelsen eller sentereierne uten diskusjoner med de ansatte på forhånd. Det finnes ingen formell kontakt mellom de ansatte og deres organisasjoner og eierne eller ledelsen av sentrene, sier Stugu, som mener at denne praksisen bryter med den såkalte norske modellen hvor samarbeidet mellom partene står sentralt. Butikksjefene må også forholde seg til beslutningene som tas av senterledelsen.

– Kjøpesentrene har organisert seg bort fra de ansattes rettigheter, sier Stugu.

Mange av butikkene på kjøpesentre tilhører også kjeder. Det gjør også at de ansattes muligheter til innflytelse svekkes, hevdes det rapporten fra De Facto.

Sentrene bestemmer

Det er kjøpesentrene som bestemmer butikkenes åpningstider. De ekstra utgiftene ved utvidete åpningstider er det imidlertid først og fremst butikkene som må betale. I rapporten pekes det også på at ledelsen i sentrene også bestemmer i spørsmål om helse- miljø- og sikkerhet, og underlegger butikkene og de ansatte ulike kontrollsystemer, uten at det blir drøftet med de ansatte.

– Diskusjonen om søndagsåpne butikker er et godt eksempel. Blir det lov å holde butikkene åpne på søndager er butikkene og de ansatte helt avhengig av kjøpesenter-eiernes vilje, sier Stugu.

Stugu sammenligner praksisen med den i franchise-butikker. Her blir mye bestemt av franchise-eierne, mens de ansatte hos franchisestakeren har lite de skulle ha sagt.

Delt arbeidsgiveransvar

I rapporten legger Stein Stugu fram flere forslag for å bøte på situasjonen. Det han framholder som det viktigste forslaget er å innføre delt arbeidsgiveransvar mellom butikkene og kjøpesentrene. Da må det en lovendring til. Stugu vil ikke spekulere i om det er mulig.

– Det er et spørsmål om politisk press. Derfor er det viktig at kjøpesentrenes makt synliggjøres. En lovendring er helt nødvendig, mener han.

Stein Stugu foreslår flere endringer i lov- og avtaleverk for å gi de ansatte større innflytelse, for eksempel rett til å kreve drøftelser med senterledelsen, å gi senterledelsen plikt til å drøfte tiltak på forhånd med tillitsvalgte, etablere ordninger med felles verneombud, etablere felles utvalg for tillitsvalgte, å gi tillitsvalgte rett til deltakelse på senterforeningens møter, og rett til å være representert i senterforeningens styre.

Maktkonsentrasjon

Kjøpesentrene i Norge er på få hender. Den største eieren er Olav Thon-gruppen, som direkte eller gjennom selskapet Amfi eier åtte av ti kjøpesentre i Norge.

19.08.2015