FRI: Et flertall i kommunestyret i Tromsø vil la de butikkansatte fortsatt ha fri på søndager.

Tromsø sier nei til søndagsåpne butikker

Kommunestyret vil ha søndag som en allmenn fridag.
04.02.2015

I forrige uke vedtok kommunestyret i Tromsø at de ønsker at søndager skal være en allmenn fridag. De ønsker ikke at butikker skal ha en generell adgang til å ha åpent på søndager. Forslaget ble fremmet av SVs ordførerkandidat Ingrid Marie Kielland. I tillegg til representantene fra SV, Ap, Rødt, Miljøpartiet og Senterpartiet, stemte også en del representanter fra Høyre, i tillegg til Venstres to representanter og KrFs ene, for forslaget.

– Nå har byrådet fått et veldig tydelig signal om hva kommunestyret mener i denne saken. Det kan de ikke se bort fra, sier Kielland til HK-Nytt.

På tvers

I begynnelsen av januar varslet regjeringen at de "veldig snart" skal sende ut et forslag om at butikker kan ha søndagsåpent på høring. Når byrådet i Tromsø skal legge fram et forslag til høringsuttalelse for kommunestyret, må de ta hensyn til hva kommunestyret allerede har vedtatt, mener SV-Ingrid Marie Kielland.

Byrådet i Tromsø består av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre.

– Grunnen til at jeg fremmet dette forslaget nå, var at jeg oppfattet at det er delte meninger blant politikerne om søndagsåpne butikker, på tvers at partiene sentralt. Også næringslivet i Tromsø er negative til dette, sier SV-politikeren.

I den lokal næringsforeningen sier 83 prosent av medlemmene nei til søndagsåpne butikker, skriver Nordlys.

Tromsø vil ha stengt

Partiet Venstre har signalisert at de ønsker at det skal være opp til kommunene å ha søndagsåpne butikker. Denne løsningen var ikke med da tre statsråder presenterte regjeringens forslag januar. Dette er likevel med i diskusjonene i Tromsø. Jonas Stein (V), byråd for næring, tror Tromsø vil si nei til søndagsåpne butikker om kommunen får bestemme.

– Jeg vil tro det ikke blir flertall for det i kommunestyret. Og byrådet vil også ta hensyn til det når vi leverer vår høringsuttalelse til regjeringa. Vi ønsker å beholde en dag i uka som en allmenn fridag, sier han til Nordlys.

Stoler ikke på byrådet

Kristine Larsen, leder i Handel og Kontor region Nord-Norge er svært fornøyd med vedtaket i kommunestyret. Likevel stoler hun ikke på at Tromsø kommune kommer til å gå i mot søndagsåpne butikker i sin høringsuttalelse til regjeringen.

– Hva kommunesturet vedtar og hva byrådet gjør, er to forskjellige ting, sier hun.

04.02.2015