VELDEDIGHET: Stormtrooper Even Ellingsen og kanonskytter Thor Ove Gjersvik underholder til veldedige formål.

Stjernekamp på si'

Noe av det morsomste som ikke finnes brenner i hjertet på to Ikea-ansatte.
26.01.2015

– Lenger ned, lenger ned!

Star Wars Stormtrooper Even Ellingsen trenger hjelp med visiret. Det kunne vært innsiden av Imperiets farligste kampstasjon, Dødsstjerna. Det er Ikea Furuset. De to HK-medlemmene bruker store deler av fritiden til å bli soldater og drive veldedighet. Nå viser de fram hobbyen sin til HK-Nytt.

– Jeg blir ikke slemmere av å ha på meg uniformen, men jeg blir mer militant og retter opp ryggen, forteller Thor Ove Gjersvik, kanonskytter.

Hadde de bare levd i en galakse langt, langt borte og gått Imperiets rekruttskole! Isteden ble Even teamleder logistikk, Thor Ove montør.

Døra til lagerhallen fyker opp. Thor Ove fester grepet om blasterpistolen i helstøpt gummi. Kollega Simon, i den vanlige gule Ikea-uniformen, får hakeslepp før han gliser og forlanger gruppebilde.

Ville tilstander

Etter en barndom med Star Wars dyptetset på hjernestammen, tok de steget helt ut. De vervet seg til Det galaktiske imperiet. 501st Legion er en fanorganisasjon med over 10.000 medlemmer i 50 land. Det holder ikke å kle seg ut. Du må lage kostymet. Alle inntekter går til veldedige formål. Even og Thor Ove bruker mange helger på å la seg avbilde i uniform på diverse tilstelninger og besøker sykehusenes barneavdelinger.

Ellers, som her på Ikea, er våpenbrødrene tilbakeholdne med å bevege seg blant sivile, for folk har en tendens til å gå bananas.

– De stimler til. Det er ganger en ikke har helt kontroll inne i en drakt med begrenset bevegelighet og utsyn. Folk tar og plukker på knappene våre, sier de.

– Du kan velge fritt blant karakterene, så lenge de tilhører den onde siden. Men du bør ha rett høyde, sier Even, – minst 1,80-1,85 for en stormtropp, enda høyere for Darth Vader.

Det finnes en tilsvarende organisasjon for den gode siden, rebell-alliansen. De har en viss kontakt, men grensene er klare.

– Du må velge side. Du kan ikke switche, konstaterer Thor Ove.

Han holder opp en utgammel blitzsko han fikk kjøpt på Ebay for en tusing. Den er av nøyaktig samme slag som filmens stormtropper brukte for å kalle opp droider (intelligente roboter).

Utallige timer går med på nett for å få tak i slike gjenstander. Men mye mekkes enkelt og billig. Walkie talkien til jedi-riddernes mentor Qui-Gon Jinn, er en avkappet Gillette Ladyshave.

– For å få det helt nøyaktig må du ha med den lille flekken med skitt på siden av visiret i akkurat den scenen. Det finnes dem som bruker vanvittig mye tid på dette, sier Even.

Inkluderende fellesskap

Men er det noe stas å være stormtropp, var ikke de en gjeng med identitetsløse kloner avlet fram som hjernevaskede frontsoldater?

– Nei, det var i den tidligere klonekrigen, forklarer Thor Ove.

– Etter hvert bruker Imperiet vanlige folk som soldater.

Som Even og Thor Ove.

– Det er det som er så bra, at alle kan være med inni disse draktene. Noe av det beste er fellesskapet, sier Even.

Men den som vurderer å søke medlemskap, bør tåle en ti timers uavbrutt samtale om Star Wars.

Battle Station Ikea Furuset signing off, - - -.

edv@lomedia.no

Star Wars

Filmserie påbegynt i 1977, film nummer sju ventes i 2015.

Skapt av regissør George Lucas, som har godkjent fanorganisasjonen 501st Legion, forutsatt at alle inntekter går til veldedighet.

Består etter hvert av et stort mytologisk univers av tegneserier, tegnefilmer, dataspill, leketøy og serieromaner.

26.01.2015

Star Wars

Filmserie påbegynt i 1977, film nummer sju ventes i 2015.