FLERE UT I STREIK: Fra onsdag vil også de ansatte i LOs administrasjon streike.

HK trapper opp streiken fra onsdag i neste uke

På onsdag går 175 nye HK-medlemmer ut i streik, blant dem de ansatte i LO.
14.11.2014

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Denne uka gikk 150 HK-medlemmer i Fellesforbundet, Fagforbundet, Arbeidsmandsforbundet og EL & IT Forbundet ut i streik. Dette er et resultat av at lønnsoppgjøret for de ansatte i arbeiderbevegelsen havarerte under mekling torsdag.

Krangler om lønnsopplysninger

Handel og Kontor, som organiserer flertallet av de ansatte i LO, LO-forbundene og andre virksomheter i arbeiderbevegelsen, krever innsyn i lønna til alle dem som tariffavtalen omfatter slik at de kan drive en mer rettferdig og treffsikker lønnspolitikk for sine medlemmer.

Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF) har avvist dette i flere lønnsoppgjør de siste årene. Nå var nok, nok, og HK tok sine medlemmer ut i streik.

Trappes opp

Onsdag til uka får de streikende følge av 175 medlemmer til. Det er ansatte i LO, Industri Energi, Norsk Tjenestemannslag, Musikernes Fellesorganisasjon, Forbundet for ledelse og teknikk, samt Norsk Sjømannsforbund.

– Nå må vi få tallene på bordet. Vi kan ikke fortsette å forhandle i blinde, sier streikeleder Bjørn Mietinen.

Han påpeker at den statistikken forbundet har fått fra medlemsbedriftene i AAF omfatter kun halvparten av de ansatte i tariffområdet, og at dette er altfor tynt for å kunne drive tariffarbeid for medlemmene på en skikkelig måte.

Disse skal streike fra onsdag:

• LO (Ikke juridisk og internasjonal avdeling, samt LOs distriktskontorer)

• Industri Energi (IE) i Oslo og Stavanger

• Norsk Tjenestemannslag (NTL)

• Musikernes Fellesorganisasjon (MFO) i Oslo

• Forbundet for ledelse og teknikk (FLT)

• Norsk Sjømannsforbund (NSF) hovedkontoret, region Vest, region Nord og region Midt-Norge

14.11.2014

Disse skal streike fra onsdag:

• LO (Ikke juridisk og internasjonal avdeling, samt LOs distriktskontorer)

• Industri Energi (IE) i Oslo og Stavanger

• Norsk Tjenestemannslag (NTL)