Finansminister Siv Jensen ønsket å høyne grensa for momsfri netthandel til 500 kroner. Hun får ikke flertall for forslaget.

Terje Pedersen, ANB

Moms-smell for Siv Jensen

Høyre og Frp får ikke flertall for å heve momsen på netthandel.
03.11.2014

frode@lomedia.no

martin.slordal@lomedia.no

Regjeringen får ikke flertall for sitt forslag om å heve taket for momsfri netthandel fra utlandet fra 200 til 500 kroner. Venstre støtter ikke forslaget, og fra før er det kjent at KrF heller ikke gjør det. På Virkes dialogmøte for snaue to uker siden ba Harald J. Andersen, samfunnspolitisk direktør i Virke, Stortinget om å dra i nødbremsen. Virke og LO frykter at endringene vil føre til tap av arbeidsplasser. I følge Virke kan fort 10.000 arbeidsplasser og to milliarder kroner i skatteinntekter gå tapt. Venstre legger i dag fram sitt alternative forslag til statsbudsjett, og her fremmer partiet et forslag om å sette moms-taket på 350 kroner, ifølge TV 2.

Logisk brist i forslaget

Harald J. Andersen i Virke synes forslaget til Venstre er et skritt i riktig retning, men ikke nok til å utligne de negative konsekvensene av regjeringens forslag.

– Dette vil fortsatt gi ulike konkurransevilkår i varehandelen, sette arbeidsplasser i fare og gi tap i skatteinntekter. Det er uforståelig at partiene ikke ser at det bør være moms fra første krone, sier Andersen til HK-Nytt.

Samfunnsdirektøren mener Venstres argumenter har en logisk brist. Samtidig som partiet vil sette moms-taket på 350 kroner, foreslår Venstre å gi bevilgninger til å utvikle en nettbasert løsning for selvfortolling og innbetaling av toll.

– Hvis forbrukerne slipper gebyrer når de fortoller varer, faller grunnlaget for å ha en moms-fri grense bort, mener Andersen.

Ikke nok pruting

Finansminister Siv Jensens forslag om ei grense på 500 kroner har brakt partene i arbeidslivet sammen i unison kritikk. Og flere nettbutikker frykter tap av arbeidsplasser eller flytting til Sverige. Trine Lise Sundnes, forbundsleder i Handel og Kontor, mener som Virke at Venstre har skjønt et poeng når de har prutet seg ned til 350 kroner på moms-taket. Men hun sier at dette ikke hjelper hvis partiet ønsker at det skal være lønnsomt å etablere denne type næringsvirksomheter her i landet, eller å bevare arbeidsplassene som kan gå tapt.

– I Sverige er det moms fra første krone. Hvis det er tak i Venstre, og partiet ønsker å satse på at nytt næringsliv skal etablere seg i Norge, bør de gå inn for å fjerne momsfritaket helt, sier Sundnes.

03.11.2014