Tekstilarbeiderne i Kambodsja har fått økt minstelønnen til 100 dollar i måneden. Men de vil ha mer.

Akrivfoto: Martin Guttormsen Slørdal

Samarbeid over grensene ga lønnsløft

Tekstilarbeidere i Kambodsja har fått 25 prosent lønnspålegg, etter samarbeid med fagbevegelsen i nabolandene. Men det er langt igjen til lønninger å leve av.
20.08.2014

harald.henmo@lomedia.no

Minstelønnen i Kambodsja er i 2014 blitt økt til 100 dollar (cirka 600 kroner), opp fra 80 dollar i fjor. Det er fortsatt langt under de 160 dollarne som er beregnet som minimum levekostnader i landet. Så foreningen for tekstilfabrikanter i Kambodsja (GMAC) har gått med på å øke minst lønnen for de rundt 600 000 som jobber i bransjen til 160 dollar i 2018.

Fagbevegelsen krever 177.

Streiker og regionale møter

I fjor var det 147 streiker i den kambodsjanske tekstilindustrien. Det har lagt press på arbeidsgiverne og myndighetene.

Men det viktigste i lønnskampen er kanskje det regionale samarbeidet som foregår, ifølge den internasjonale faglige sammenslutningen IndustriAll.

– Man driver ikke kampanjer bak lukkede grenser lenger, sier Annie Adviento, leder for IndustrAlls kontor i Sørøst-Asia.

– Fagforbundene har større muligheter til å dele informasjon. Vi har hatt mange møter på tvers av landegrensene i år, og siden vi ser at det virker, har vi tenkt å fortsette med det neste år, sier hun til Reuters.

Ser på nabolandene

Disse møtene kan ha opp til 50 deltakere, som blant annet sammenligner minstelønnen i sine respektive land.

Det har også gitt resultater i Indonesia, der minstelønnen i hovedstaden Djakarta er mer enn doblet de siste to årene, til 1250 kroner i måneden.

Lederen for indonesisk LO, Said Iqbal, forteller Reuters at han har vært invitert til både Malaysia, Vietnam, Kambodsja og Laos for å dele erfaringene fra hjemlandet.

– Mottoet vårt er entydig: Si nei til dårlige lønninger. Det prinsippet sprer vi i sørøstasiatiske land, sier han.

Dødsfall under streik

Tekstilindustrien i Asia har fått stor internasjonal oppmerksomhet det siste året, etter at en fabrikk i Bangladesh kollapset i april i fjor, og mer enn 1100 arbeidere omkom.

Det førte til den såkalte "Bangladesh-avtalen", der mer enn 150 klesprodusenter forplikter seg til å følge opp helse og sikkerhet på sine fabrikker.

Kambodsja var også i nyhetsbildet sist januar, da streikende takstilarbeidere ble møtt av politi, og minst fire ble drept.

Dødsfall på jobben

Streikene førte etter hvert til økt minstelønn. Men fortsatt er arbeidsforholdene på tekstilfabrikkene i Kambodsja langt fra aksptable for fagforeningene. I løpet av en eneste uke i juli i år, ble mer enn to hundre tekstilarbeidere i hovedstaden Phnom Penh sendt på sykehus etter å ha besvimt på jobben.

To stykker døde.

– Vi kan ikke forholde oss rolig til at arbeidere kollapser på jobben, og at noen dør, sier IndustriAlls generalsekretær Jyrki Raina i en uttalelse.

– Lave lønninger fører til at tekstilarbeiderne ikke har råd til nok mat. Dette, sammen med lange arbeidsdager og uakseptable arbeidsforhold, er en dødelig kombinasjon. Vi støtter den kambodsjanske fagbevegelsens krav om økt minstelønn, sånn at tekstilarbeiderne kan ha råd til mat, og ikke lenger trenger å jobbe helseskadelig mye overtid for å overleve, sier Raina.

20.08.2014