HK-medlemmer i fagbevegelsen går på samme tariffavtale. Nå er årets lønnsoppgjør gjennomført.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

10.000 til ansatte i fagbevegelsen

De ansatte i fagbevegelsen har fått et flatt lønnstillegg på 10.000 kroner i årets lønnsoppgjør.
09.10.2013
27.08.2015 20:00

Tirsdag møttes representanter fra Handel og Kontor og Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF) for å bli enige om årets lønnsoppgjør. Partene ble enige om å øke alle lønnssatser med 10.000 kroner i året, gjeldende fra 1. mai i år.

Flatt tillegg

– Ved denne korsveien, som er et mellomoppgjør, fant forhandlingsutvalget å godta et flatt kronetillegg til alle, sier forhandlingsleder Karin Solum til Handel og Kontors nettsider.

HK mener dette er i tråd med den lavlønnsprofilen som LOs representantskap la til grunn ved årets oppgjør.

Ulik lønnsfastsettelse

HK og AAF ble også enige om å se nærmere på lønnsfastsettelsen innenfor dette området fram mot hovedoppgjøret til våren. Årsaken er at enkelte husforeninger skal ha fått andre resultater enn det HK har oppnådd gjennom forhandlinger med AAF.

HKs forhandlingsutvalg skal være godt fornøyd med at partene skal se nærmere på dette.

– Dette har vært noe av hovedproblemet ved oppgjørene hvor beregninger blir gjort ulikt for grupper innenfor bevegelsen, sier Solum.

09.10.2013
27.08.2015 20:00