VIL HA MED FLERE: Kristine Larsen, leder i HK region Nord-Norge, vil ha flere med i havnearbeidernes aksjoner.

Jan-Erik Østlie

HK-tillitsvalgte ber om støtte til havnearbeiderne

Kristine Larsen og John Thomas Suhr vil ha flere HK-medlemmer med på aksjonene i Tromsø.
20.05.2014

Havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen har siden 7. desember vært i sympatistreik for å presse arbeidsgiverne på Risavika Terminal i Stavanger til å inngå tariffavtale med Norsk Transportarbeiderforbund. I Tromsø har imidlertid streiken ikke blitt respektert, her har arbeidsgiverne leid inn andre til å losse og laste båter under streiken. Det opprører havnearbeiderne, som mener dette er regelrett streikebryteri. Ved flere anledninger har havnearbeiderne og deres støttespillere fra andre deler av fagbevegelsen hindret losse- og lastearbeidet på havna i Tromsø.

26.-28. mai går havnearbeiderne igjen til aksjon, og vil blokkere skip som ankommer byen.

– Bli med!

Kristine Larsen, leder i Handel og Kontor region Nord-Norge, er medlem i havnearbeidernes nasjonale støttegruppe. Hun oppfordrer flere HK-medlemmer og tillitsvalgte til å bidra i aksjonene.

– Kom til Tromsø og bli med! Knuser de havnearbeiderne, kan vi stå for tur neste gang. Nå må flere komme seg opp av kontorstolene og bli med på aksjonene i Tromsø, sier hun til HK-Nytt.

Solidaritet

John Thomas Suhr, leder av HK i Oslo og Akershus, er også medlem i støttegruppa for havnearbeiderne. Han vil ha følge av flere til Tromsø i slutten av mai.

– Dette er en kamp som går inn i kjernen av hva en fagforening er, det som foregår er et angrep på elementære rettigheter. Når havnearbeiderne har valgt å ta denne kampen, må vi stille opp. I streiken for tariffavtale på Design Forum og andre streiker HK-medlemmer har vært i, har vi selv vært avhengig av støtte og solidaritet fra andre. Da må vi stille opp når det er bruk for oss, sier John Thomas Suhr.

20.05.2014