Foto: Erlend Angelo/Martin Slørdal

KREVER SVAR: Hva mener NHO Luftfart om Norwegians opptreden? Det vil Jørn Eggum fra Fellesforbundet og Christopher Beckham fra HK ha svar på. Foto: Erlend Angelo/Martin Slørdal

Lene Svenning

Forsvarer NHO Norwegian?

HK og Fellesforbundet ber NHO Luftfart avklare sine holdninger til streikebryteri og trussel-sms.
15.05.2014

Både Handel og Kontor og Fellesforbundet reagerer kraftig på Norwegians opptreden under tariffoppgjøret med fagforbundet Parat.

I en tekstmelding til Parats medlemmer under meklingen i forrige uke het det at norske kabinbaser unntatt den på Gardermoen skal legges ned, basen i København outsources, og at de ansattes rabatterte billetter inndras i tre år. Det oppfattet de streikeklare Parat-medlemmene som en trussel. At tekstmeldingen ble sendt under meklingen oppfattet fagforbundet som svært utidig. Norwegian-sjef Bjørn Kjos har også opplyst om at flyselskapet kommer til å leie inn mannskap hvis det blir en større streik blant de kabinansatte. Det mener fagforbundene vil være regelrett streikebryteri.

Tar ikke stilling

Norwegians arbeidsgiverforening, NHO Luftfart, har ikke tatt avstand fra Norwegians opptreden.

– Vi kan ikke ta stilling til det som kan komme til å skje i en potensiell streikesituasjon, sa Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart i et intervju med e24.no 9. mai.

Lothe hevdet at Norwegian hadde fulgt alle spilleregler.

Uttalelsene har fått HK og Fellesforbundet til å be om et møte med NHO Luftfart for å få en redegjørelse for arbeidsgivernes holdninger til Norwegians fremgangsmåte.

– Vi skulle ønske at NHO Luftfart hadde reagert på Norwegians oppførsel. Vi vil ikke akseptere en slik opptreden fra arbeidsgivere når vi senere i vår skal sette oss ned ved forhandlingsbordet med NHO Luftfart, sier Christopher Beckham, nestleder i Handel og Kontor.

Han vil ha en garanti fra NHO Luftfart om at ingen arbeidsgivere vil gjøre som Norwegian.

Aggressiv tone

Jørn Eggum, forbundssekretær i Fellesforbundet, vil også få avklart hva NHO Luftfart mener i denne saken.

– Vi opplever at vi har et godt og konstruktivt samarbeid med NHO Luftfart. Dette er en mer aggressiv tone enn vi er vant til, og som vi ikke har sett tidligere i norsk arbeidsliv. Hvis NHO Luftfart har endret politikk, må vi forholde oss til det. Vi må få avklart posisjonen deres, og hva slags forhold vi skal ha til dem i framtida, sier han til HK-Nytt.

Avklaring

NHO Luftfart har sagt ja til å møte LO-forbundene. Møtet vil finne sted 28. mai. Da vil det også være klart om kabinpersonalet i Norwegian både i Norge og Danmark er ute i streik. Per i dag er bare én kabinansatt i streik i Norge, i påvente av meklingen som foregår i Danmark. En mulig større streik i begge land vil trolig ikke starte før 25. mai.

Vil ikke fly med Norwegian

LO-forbundet Industri Energi skriver på sin nettside at de reagerer «med avsky» på Norwegians planer om å leie inn fly og mannskaper fra eksterne leverandører i tilfelle streik.

– Skulle dette skje, vil forbundets ansatte og tillitsvalgte ikke reise med selskapet i det hele tatt, og vi vil oppfordre alle våre 60.000 medlemmer om ikke å benytte Norwegian, skriver forbundet.

Også den frittstående ingeniørorganisasjonen NITO reagerer på samme måte.

– Hvis Norwegian gjør alvor av å iverksette innleie, er det streikebryteri. Da vil vi be våre medlemmer velge andre flyselskaper, uttaler president i NITO, Trond Markussen.

15.05.2014