NHO sier nei til søndagsåpent

Søndagsåpne butikker lønner seg ikke, sier NHO Handel.
04.09.2013
16.12.2013 23:43

I et debattinnlegg i Dagens Næringsliv i går argumenterer Bjørn Næss, administrerende direktør i NHO Handel, mot å endre helligdagsloven slik at alle butikker kan holde åpent på søndager. Det vil ikke lønne seg, mener NHO, fordi utvidede åpningstider fører til høyere kostnader for butikkene, uten at den totale omsetningen øker. Dermed vil vi få økte priser og nedleggelser av butikker.

Bekymret NHO

I løpet av valgkampen har både Høyre og Fremskrittspartiet uttrykt at de ønsker å fjerne forbudet mot søndagshandel. Handel og Kontor har lenge vært imot søndagsåpne butikker. Mandag presenterte Vårt Land en meningsmåling som sier at flertallet av befolkningen, 51 prosent, heller ikke vil ha søndagsåpne butikker. Og nå henger altså NHO Handel seg på. Landsforeningens største medlem er Reitangruppen, med kjeder som Rema 1000 og 7-Eleven.

– Vi er oppriktig bekymret for at dette skal skje. Men vi føler at denne saken begynner å lande nå. Verken de ansatte, fagforeningene, kjedene eller butikkene ønsker det, og forbrukerne er imot. Det er bare få unntak i handelen som ønsker søndagsåpne butikker, sier Bjørn Næss til HK-Nytt.

Urettferdige unntak

Næss mener mange ikke ville være så positive til søndagsåpne butikker hvis de hadde vært klar over at det kan føre til økte priser og nedleggelse av butikker. Han opplever at mye av debatten egentlig handler om unntaksbestemmelsene i loven.

– Mange mener unntakene rammer urettferdig, og det kan godt hende vi kan gjøre det annerledes. Men fullt frislepp og liberalisering tror vi ikke noen er tjent med, sier Næss.

I dag kan butikker under hundre kvadratmeter, bensinstasjoner, hagesentre og «typiske turiststeder» holde åpent sju dager i uka.

Handel og Kontor har også vært positive til å diskutere unntaksbestemmelsene i helligdagsloven.

Virke uten mening

Virke, som er den største arbeidsgiverforeningen innenfor handelen, har ikke flagget noe standpunkt i denne saken. Heller ikke NHO Handels utspill får Virke til å ta stilling.

–Vårt manglende standpunkt er det samme. Det er så ulike oppfatninger blant medlemmene våre, at det er umulig å samles om et standpunkt i denne saken, sier Thomas Angell, direktør i Virke.

Han mener spørsmålet om søndagsåpne butikker bør diskuteres i Handelens samarbeidsutvalg, hvor både Virke, HK og arbeidsgiverorganisasjonen Samfo er representert.

Coop er kritisk

Samfo, kooperasjonens egen arbeidsgiverforening, har etter det HK-Nytt kjenner til ikke tatt stilling til om det bør gis en generell adgang til søndagsåpne butikker. Coop Handel Norge er imidlertid kritisk til en slik lovendring.

– Spørsmålet om søndagsåpent er ikke kundedrevet, men politikerdrevet. Undersøkelser viser en lunken holdning blant kundene til å skulle ha åpent på søndag. Det er heller ikke handelen som presser på for en oppheving av lovverket, sier næringspolitisk sjef Håkon Ødegaard til Handelsbladet FK.

Han understreker at en liberalisering av loven vil gjelde for hele handelsnæringen, og at det vil berøre alle ansatte i bransjen.

04.09.2013
16.12.2013 23:43