Avtale i Sverige – streik i Norge

Mens de ansatte ved Forbo flooring i Norge streiker for å få tariffavtale, har deres svenske kolleger hatt det i mange år.
29.04.2013
16.12.2013 22:35

På fredag la de åtte HK-medlemmene i engros- og salgsbedriften Forbo flooring i Asker ned arbeidet. Årsaken er at bedriftsledelsen ikke vil innfri Handel og Kontors krav om å inngå tariffavtale i bedriften. Ledelsen skal ikke ha oppgitt noen grunner til at de ikke vil undertegne avtalen.

Godt partsforhold

I Sverige er situasjonen annerledes. Her er de ansatte organisert i fagforbundet Unionen, og er omfattet av en tariffavtale. Partsforholdet fungerer godt, og klubben gjennomfører lokale forhandlinger med bedriften. Det bekrefter Magnus Engman, klubbleder i Forbo Flooring i Sverige.

Fagforbundene i dialog

Handel og Kontor frykter at de ansatte i Forboe flooring i Sverige skal bli pålagt å utføre arbeidsoppgaver som vanligvis utføres av de streikende i Norge. Det vil gjøre streiken mindre effektiv. Derfor har de tatt kontakt med Unionen i Sverige.

Bo Hallberg, tariffekspert i Unionen, forteller til at HK-Nytt at de i slike tilfeller tar kontakt med sine medlemmer i den aktuelle bedriften, og ber dem forholde seg nøytrale og ikke utføre arbeid som er omfattet av konflikten.

– Vi må diskutere med HK hva vi kan bidra med. Om vi selv skal streike, er det en lengre og mer kronglete prosess, sier han.

Hallberg mener det er underlig at Forboe flooring ikke vil inngå tariffavtale i Norge, når de har det i Sverige.

Klubbleder Magnus Engman avkrefter at han så langt har fått beskjed om å overta arbeidsoppgaver som til vanlig utføres av sine norske kolleger.

Vil ikke kommentere

HK-Nytt skulle gjerne ha fått svar fra Forbo flooring om hvorfor de ikke aksepterer en tariffavtale i Norge når de gjør det i Sverige. Det får vi imidlertid ikke. I en mail skriver styreleder Lars Ivar Norén at han ikke ønsker å kommentere streiken så lenge den pågår.

29.04.2013
16.12.2013 22:35